Hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin yetki devretme düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA TOPÇU

Danışman: YASEMİN ERGÜN

Özet:

Yönetici hemsireler yetki devri aracılıgı ile etkin yönetimi saglayarak, yöneticilik faaliyetlerine gereken zamanı ayırabilir ve karar alma mekanizmalarını hızlandırabilirler. Bununla birlikte yönetici hemsireler yetki devrederek, çalısanlarının gelisimine yardımcı olur, motivasyonlarının artmasını saglayarak karsılıklı güven ortamının olusmasına katkıda bulunurlar. Yönetici ve çalısanların performansını artıracak böylesine olumlu bir ortam, örgütsel amaçlara ulasmayı kolaylastırır. Arastırma yönetici hemsirelerin yetki devretme düzeylerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve karsılastırmalı olarak planlanmıs; dört farklı statüye sahip altı hastanede gerekli izinler alındıktan sonra, Ocak-Mart 2005 tarihleri arasında 156 yönetici hemsirenin katılımı ile gerçeklestirilmistir. Veri toplama aracı olarak, yönetici hemsirelerin tanıtıcı özelliklerini içeren bilgi formu ile yetki devri ölçegi kullanılmıstır. Veriler yüzdelik, ortalama, standart sapma, t testi, varyans analizi (ANOVA), Mann Whitney U testi, Tukey HDS testi, ki-kare testi ile degerlendirilmistir. Arastırmaya katılan yönetici hemsirelerin %56.2’si 33-39 yas grubundadır. Yönetici hemsirelerin %45.5’i lisans mezunu olup, %39.7’si üniversite hastanelerinde ve %30.1’i cerrahi birimlerinde çalısmaktadır. Yönetici hemsirelerin %41.1’inin 6-10 yıl arası yöneticilik deneyimine sahip oldugu, %77.6’sının servis sorumlu hemsiresi olarak çalıstıgı belirlenmistir. Yönetici hemsirelerin yetki devri ölçeginden aldıkları puan ortalamalarının orta düzeyde oldugu (2.84) saptanmıstır. Yönetici hemsirelerin yetki devretme düzeyleri ile çalıstıkları kurumlar, deneyim yılları, yönetsel deneyim yılları, yetki devri konusunda egitim alma, çalısılan pozisyon, baglı bulunan ast sayısı ve egitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmustur. Elde edilen bulgular ısıgında; yönetici hemsirelerin yetkilerini etkin bir sekilde devretmelerine yardımcı olabilecek , örgütsel ve yönetsel düzenlemelerle ilgili öneriler gelistirilmistir. SUMMARY Nurse managers may spend their time on management activities and speed up their decision making mechanisms by ensuring the efficient management through delegating. In addition, nurse managers contribute to the development of their staff, increase motivation and contribute to the formation of a confidence environment by delegating the responsibilities. Such a positive environment that shall increase the performance of the managers and the staff shall contribute to the realization of the organization’s targets. The research was planned as a descriptive and comparative study in order to define the authority delegation levels of the nurse managers and carried out at six hospitals in four different statuses after receiving the necessary permissions, in January- March 2005, by the participation of 156 nurse managers. Information form consisting the descriptive qualifications of the nurse managers and authority delegation level scale were used as data collection tool. Data were evaluated through percentage, mean, standard deviation, t-test, variance analysis (ANOVA), Mann Whitney U test, Turkey HDS test and chi-square test. 56.2% of the participant nurses are among 33-39 age group. 45.5% of the nurse managers have graduate degree, 39.7% of nurse managers are working in university hospitals and 30.1% of them are working in surgical units. 41.1% of the nurse managers have a management experience of 6-10 years and 77.6%of them are working as a unit nurse manager. It is found that the average scores of the nurse managers received from authority delegation level scale remained in an average level (2.84). There were statistically significant differences between the authority delegation levels of the nurse managers and the authorities they work in, their experiences, their managerial experiences, training they receive regarding authority delegation, position they occupy, number of the subordinates they are responsible to and their education levels. According to the obtained findings, some recommendations are provided regarding the organizational and managerial regulations which may assist to nurse managers in efficiently delegating their responsibilities.