İŞVEREN MARKA ALGISININ ÇALIŞAN BAĞLILIĞI VE ÖRGÜTSEL ÖZDEŞLEŞME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: KUŞAKLARARASI KARŞILAŞTIRMALI BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEM TİMUR

Danışman: Nihal Kartaltepe Behram

Özet:

Bu araştırmada, işveren marka algısı, çalışan bağlılığı ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkiler incelenmiştir. İşveren marka algısının, çalışanların örgütsel bağlılığı ve örgütsel özdeşleşme üzerindeki etkisinde X ve Y kuşaklarının arasında farklılıkların olup olmadığı sorusuna yanıt aranmıştır. Ek olarak, çalışan bağlılığı ile örgütsel özdeşleşme arasında ilişki olup olmadığı X ve Y kuşağı üzerinde incelenmiştir. Bu doğrultuda, İstanbul ilinde hizmet sektöründe farklı büyüklükteki 300 beyaz yakalı özel sektör çalışanı ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, SPSS 23.0 istatistik paket programı kullanılmış olup, faktör analizi, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, 300 katılımcının verdiği cevaplar ve kuşaklararası farklılık olup olmadığını belirlemek üzere, hem X Kuşağı hem de Y kuşağı katılımcıları üzerinde yapılan analizlerde işveren marka algısının, çalışan bağlılığı ve örgütsel özdeşleşme üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucunu ortaya koymuştur. Ayrıca çalışan bağlılığı ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkiye baktığımızda anlamlı bir ilişki vardır, sonucuna ulaşılmıştır. Hem X hem de Y kuşağı için yapılan analizler sonucunda çalışan bağlılığı ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki orta düzeyde pozitif bir ilişki olup, iki kuşak arasında farklılık bulunamamıştır. -------------------- In this study, the relationships between employer brand perception, employee commitment and organizational identification were examined. It was sought to find out whether there are differences between X and Y generations in the effect of employer brand perception on employees' organizational commitment and organizational identification. In addition, the relationship between employee engagement and organizational identification was examined on the X and Y generations. In this regard, a survey was conducted with 300 white-collar private sector employees of different sizes in the service sector in Istanbul. SPSS 23.0 statistical package program was used in the study and factor analysis, correlation and regression analyzes were used. As a result of the research, the responses of 300 participants and the analyzes performed on both Generation X and Generation Y participants to determine whether there is intergenerational differences; it was found that employer brand perception had a significant effect on employeee commitment and organizational identification. Furthermore, when we look at the relationship between employee engagement and organizational identification, there is a significant relationship. As a result of the analyzes carried out for both X and Y generation, the relationship between employee engagement and organizational identification was moderately positive and there was no difference between the two generations.