Çocukların okul başarısında aile ve çevresel faktörlerin rolü: Orta ikinci sınıf öğrencileri ile ilgili bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NEVRUZ YILDIZ

Danışman: MUSTAFA AYKAÇ

Özet:

SUMMARY The main purpose of this work is to research whether the school performance of children from families with different socio-economic structure is different as well. Another purpose is the determination of the responsibility families and society in the solution of problems related to the law school performance of children from families with different socio- economic background. The definitions of performance, school performance, law school performance, performance fear and its conditions, objectives and measurements are discussed in the firsr part of the research. The second part discloses the factors afffecting school performance. The effect of family and surrounding factors are examined separately. Individual and psychological factors affect greatly school performance. Furthermore the research and references related to the present work are included here . The third part includes the application and assessment of an inquiry made among secondary school students who attend second grade. The research was made in june durıng the 1997-1998 school year and ıt ıncludes both prıvate and publıc schools Lınked to the Mınıstry of educatıon. In some dıstrıcts of Istanbul the ınqury was applied to 450 students The findings acquired from the inquiry results show that the school performance level of the student increases as the education level of the mother and father increases. It was determined that the children of fathers who have well paid jobs with higher career status are more successful than the children of fathers with less paid jobs that require lower education. İt was determined that there are important differences in the location of the lodgings , income ,the pocket money ,holiday and school types. Bu çalışmanın temel amacı , farklı sosyal-ekonomik yapıya sahip ailelerin çocuklarının okul başarıların da farklı olmadığını araştırmaktır. Sosyo- ekonomik farklılığı olan ailelerin çocuklarının başarısızlık sorunlarının ve bu sorunların çözümünde okul yöneticilerine, aile ve topluma düşen görevlerin neler olduğunu çıkarmaktır. Bu çalışmanın birinci bölümünde başarının tanımı, okul başarısı, okul başarısızlığı, başarı korkusu, şartları, amacı ve ölçülmesi ele alınmıştır. İkinci bölümde ise okul başarısını etkileyen faktörler ele alınmıştır. Aile ve çevresel faktörlerin etkisi ele alınarak incelenmiştir. Ferdi psikolojik faktörler ise okul başarısında önemli bir yer tutmaktadır. Ayrıca bu çalışma ile ilgili araştırma ve yayınlara da yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise ortaokul ikinci sınıfa devam eden öğrenciler ile yapılan anket uygulaması ve değerlendirmesi yer almaktadır. Araştırma 1997-1998 öğretim yılı haziran ayı içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı' na bağlı devlet ve özel okullar dahil edilmiştir. Anket İstanbul'un bazı semtlerinde 450 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Anket sonuçlarından elde edilen bulgulara göre anne ve babanın eğitim düzeyi yükseldikçe öğrencinin de başarı düzeyinin yükseldiği görülmüştür. Babaları daha kazançlı ve yüksek kariyerli mesleklere sahip olan çocuklar, daha az kazançlı ve eğitim düzeyi düşük mesleklere sahip olan babaların çocuklarına göre daha başarılı olduğu belirlenmiştir. Meskenin konumu gelir farklılıkları, öğrencinin aldığı harçlık miktarı, tatil turu ve okul türleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.