İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık seviyelerinin tespiti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Munise Baz

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

Bu araştırma ile, İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık seviyeleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında; okuduğunu anlama, okuduğunu ve gördüğünü yorumlama, meraklı ve araştırıcı olma, sorgulayıcı ve yaratıcı olma becerileri bilimsel okuryazarlık becerileri olarak tanımlanmıştır. Araştırma konusu ile ilgili bir anket hazırlanmıştır. Anket; İstanbul sınırları içinde yer alan Bağcılar, Bahçelievler ve Kadıköy ilçelerindeki ilköğretim okullarında 7. ve 8. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Ankete, sosyo-ekonomik seviyeye göre gruplandırılmış dokuz okuldan toplam 350 öğrenci katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre: · Kız öğrencilerin erkek öğrencilere nazaran daha çok sorgulayıcı ve daha çok yaratıcı olduğu ortaya çıkmıştır. · Üniversite mezunu annelerin çocukları hariç, annelerin eğitim seviyesi yükseldikçe çocukların okuduğunu anlama becerilerinin arttığı görülmüştür. · Üniversite mezunu annelerin çocuklarının sadece sorgulayıcı ve yaratıcı olma becerisinde diğer grupları geçtiği tespit edilmiştir. · Sorgulayıcı ve yaratıcı olma becerisinde, babası üniversite mezunu olan çocukların ortalamalarının, babası ilkokul mezun olan çocukların ortalamalarından anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. · Üst ekonomik seviyeye sahip ailelerin çocuklarının, okuduğunu ve gördüğünü yorumlayabilme becerisi ile meraklı ve araştırıcı olma becerisinde diğer grupların gerisinde olduğu görülmüştür. · Evlerinde ansiklopedi, bilgisayar, internet, video, vcd. gibi modern ders araç-gereci bulunan öğrencilerin, okuduklarını daha iyi anladığı ve daha çok sorgulayıcı ve yaratıcı oldukları tespit edilmiştir. · Yeterli teknolojik donanıma sahip olmayan okullarda eğitim gören öğrencilerin, meraklı ve araştırıcı olma beceri puan ortalamalarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Thanks to this study, scientific literacy level of 7th and 8th grade primary students has been tried to be identified. In the content of the study, reading comprehension, comment on the things which are seen and read and the skills of being curious and searcher and being questioning and creative are defined as scientific literacy skills. A survey was made for the study. It was applied to 7th and 8th grade primary school students in Bagcılar, Bahcelievler, Kadıkoy. 350 students from 9 different schools which were classified according to socio-economic level, participated into this research. According to the data gotten out of this research; · It is revealed that female students are more questioning and creative than male students. · Apart from students whom mothers graduated from university, it is seen that reading comprehension skills of the students are increased according to the increase of the education level of their mothers. · It is determined that the students whom mothers graduated from university are better than the other groups only in skills of being questioning and creative. · In skills of being questioning and creative, it is determined that the students whom fathers graduated from university are better than the students whom fathers graduated from primary school. · It is determined that the students whom families have high economic level stay behind the other groups in skills of interpretation, being curious and searcher. · It is determined that the students who have modern lesson materials such as encyclopedia, internet, computer, video and vcd, understand their readings better and become more questioning and creative. · It is determined that the students study in schools which haven't qualified technological riggings, have higher point average of being curious and searcher.