Türkiye, Çin (Hong Kong), Japonya ve Güney Kore fen öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA BETÜL ALP

Danışman: İLKNUR GÜVEN

Özet:

Gelişmişlik ölçütlerinden biri sayılan eğitim düzeyinin çağdaş standartlara uyum sağlayabilmesi için farklı ülkelerin eğitim programlarının incelenmesi ve faydalı görülen yanlarının ülkelerin kendi eğitim programlarına entegre etmesi önemli bir çaba olarak görülmektedir. Bu sebeple bu çalışmanın amacı PISA 2012 sınavında düşük başarı gösteren Türkiye ile yüksek başarı gösteren Çin (Hong Kong), Japonya ve Güney Kore fen öğretim programlarını belli ölçütlere göre karşılaştırmak, başarı gösteren bu ülkelerle Türkiye fen öğretim programları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Karşılaştırmalı eğitim çalışması olan bu çalışmada nitel bir çalışma olup, nitel araştırma modellerinden doküman incelemesi metodu kullanılmıştır. Karşılaştırmalı eğitimin yaygın kullanılan yaklaşımlarından olan yatay ve dikey yaklaşımların kullanıldığı bu çalışmada ilgili ülkelerin hâlihazırda uygulanmakta olan fen öğretim programları ile Türkiye’nin 2005 ve 2013 yıllarında uygulamaya giren fen eğitim programları ayrı ayrı karşılaştırılmıştır. Fen programlarının vizyonu, amaçları, içeriği, değerlendirme durumları ve fen okuryazarlığı içerme durumları incelenmiş, benzerlik ve farklılıklar ortaya konmuştur. Programların fen okuryazarlığı içerme durumları, öğretim programlarındaki kazanımların fen okuryazarlığının boyutları olan bilimsel bilgi boyutu, bilimin araştırıcı doğası boyutu, bilmenin yolu olarak bilim boyutu ve bilim teknoloji ve toplumun etkileşimi boyutlarına göre kodlanması ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda ülkelerin fen eğitim programlarının vizyon, amaçlar, kazanımlar, içerik ve değerlendirme durumları açısından benzerlik gösterdiği, fen okuryazarlığı içerme durumu açısından Türkiye fen öğretim programlarının bazı boyutlarda karşılaştırılan ülkelere üstünlük gösterdiği görülmüştür. Türkiye fen öğretim programlarının genel olarak dünya standartlarında olduğu görülmüştür. Başarı durumları arasında oluşan bu farklılığın fen öğretim programları kaynaklı olmadığı sonucuna varılmıştır. Tezin sonunda karşılaştırılan ülkeler ile Türkiye arasında başarı durumları arasındaki farklılığın sebeplerinin araştırılması için önerilere yer verilmiştir. ABSTRACT The analysis of the education programs of different countries and the integration of useful aspects of these programs to their own education programs by the countries are considered to be a significant effort for the educational level to comply with modern standards as this is considered one of the development criteria. For this reason, the purpose of this study is to compare the science education programs of China (Hong Kong), Japan and South Korea which scored high in the exams such as PISA and TIMSS with Turkey which scored low in these exams in accordance with certain standards and to present the similarities and differences between the science education programs of these successful countries and Turkey. Being a study of comparative education, this study is a qualitative study and the method of document analysis from qualitative research models has been used in this study. In this study where horizontal and vertical approaches as commonly used approaches of comparative education are used, the current science education programs of the relevant countries and the science education programs of Turkey which were put in practice in 2005 and 2013 are compared separately. The vision, objectives, contents, evaluation status and the status of scientific literacy content are analysed and the differences are presented. The status of scientific literacy of the programs are analysed with the codification of the acquisitions in the education programs according to dimensions of scientific literacy which are the knowledge of science, the investigative nature of science, science as a way of knowing, interaction of science, technology and society. At the result of the study, it has been observed that the science education programs of the countries show similarity in terms of vision, objectives, acquisitions, content and evaluation status and that science education programs of Turkey are superior to the compared countries in terms of scientific literacy content in some dimensions. It has been seen that the science education programs of Turkey are in accordance with world standards in general. It has been concluded that this difference between the academic standings doesn’t originate from science education programs. Some suggestions are included at the end of the thesis for the research of the reasons of difference in academic standings between Turkey and the compared countries.