Suriye göçleri Sultanbeyli örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esma Ancın

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Bu araştırma, Kızılay Sultanbeyli Toplum Merkezi’nden yararlanan geçici koruma kapsamındaki Suriyelilerin sayısını, cinsiyetlerini ve aldıkları eğitimler ile bu eğitimlerin hayatlarına olan katkısını incelemektedir. Suriye iç savaşının başladığı 2011 yılından günümüze zorunlu göçe maruz kalan geçici koruma kapsamındaki Suriyeliler için Türkiye’de kamu sivil toplum kuruluşu iş birliği özelinde Türk Kızılay’ına bağlı Toplum Merkezleri, göçe bağlı nüfus sorunlarının çözümünde önemli işlev görmektedir. Sultanbeyli Toplum Merkezi, Türkiye’de sayıları on beşi bulmuş olan Toplum Merkezlerinin Şanlıurfa’dan açılan ilk örneğinden sonra ikincisi, İstanbul ölçeğindeki ilki olma özelliğini taşımaktadır. Sultanbeyli Toplum Merkezi örneğinde Türkiye’ye gelen Suriyeli geçici koruma kapsamındaki sığınmacıların kamu hizmeti olan eğitimden yararlanmalarının yanı sıra kişisel ve mesleki eğitime yönlendirilmelerinin ülke coğrafyası ve demografisi bakımından nitel yönden araştırılması ile elde edilen bilimsel verilerin analizini içermektedir. Keşfedici nitel araştırma olarak tasarlanan tezimizde literatür araştırmasının yanı sıra yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi tekniklerine başvurulmuştur. Görüşmelerin uygulamaları Türk Kızılay İstanbul Sultanbeyli Toplum Merkezinde geçekleştirilmiştir. Sultanbeyli Toplum Merkezi, il ve ilçe düzeyinde Türk Kızılay tarafından Türkiye’ye zorunlu göç kapsamında gelen geçici koruma kapsamındaki Suriyeliler özelinde alanında gerçekleştirilen ilk çalışma ve dolayısıyla prototip olma özelliği taşımaktadır. Tezde Suriye’den Türkiye’ye zorunlu göç kapsamında gelen ve kamplar haricinde büyükşehir ortamında yaşamakta olan geçici koruma kapsamındaki Suriyeliler için dört ana başlıkta hizmet sunulmaktadır. Bunlar psikososyal destek ve sağlık, geçim kaynağı geliştirme, koruma programı ve sosyal uyum faaliyetleridir. Bunun için mevcut eğitim düzeylerine ilave örgün ve yaygın olmak üzere eğitime erişim ve destek eğitimi hizmeti olacak şekilde okul çağındaki öğrenciler de yararlandırılmaktadır. Bu hizmetler kapsamında değerlendirilebilecek rehabilitasyon imkânlarının ile beceri ve meslek edindirme projelerinin yanı sıra uyum sorunlarının çözümü amaçlı faaliyetleri konu edinilmiştir. Bunun için model bir coğrafi bölüm olan İstanbul Sultanbeyli ilçesi sınırları içerisinde incelemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Suriye’den zorunlu göç kapsamında gelenlerin durumuyla ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinden, dokümanların ve politika belgelerinin analizlerinden yararlanılmıştır. Bu literatür çalışmasının ardından saha çalışması safhasına geçilerek ilgili sivil toplum kuruluşu temsilcisi olan yönetici ve öğretmenlerle yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Saha çalışmasın ikinci aşamasında doğrudan konunun muhatabı olan zorunlu göç kapsamında gelmiş ve İstanbul Sultanbeyli ilçesinde yerleşik Kızılay Sultanbeyli Toplum Merkezi’nden de hizmet almakta olan Suriyelilerle odak grup görüşmeleri uygulanmıştır. Bu süreçte de Kızılay saha verileri tarafımızla paylaşılmış olup ayrıca ulusal ve uluslararası kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarınca Suriyelilerle ilgili yapılmış olan çalışmalar, özellikle de Suriyelilerin eğitimiyle ilgili rapor ve makaleler incelenmiştir. -------------------- This research researches is the number, average age, gender and the education they receive and the contribution these trainings have to their lives as well the number of Syrians under temporary protection who benefit from the Red Crescent Sultanbeyli Community Center. For Syrian under temporary protection who have been subjected to forced migration, Since 2011 to present, when Syrian Civil War began community centers affiliated with Turkish Red Crescent are important functions in solving migration- related population problems in Turkey in the private cooperation of public number non-governmental organizations.The Sultanbeyli Community Center is the first of fifteen community centers in Turkey. In the case of Sultanbeyli community center, it includes analysis of scientific data obtained by qualitative research in terms of geography and demographics of the country in which the asylum seekers coming to Turkey under temporary protection benefit from public service education as well as their orientation to personal and professional education. Our thesis, designed as exploratory qualitative research, referenced literature research as well as structured and semi-structured focus group interview techniques. The applications of the talks have been carried out at the Turkish Red Crescent Istanbul Sultanbeyli Community Center. The Sultanbeyli Community Center is the first and therefore the prototype of the work carried out in the field of Syrians under temporary protection from forced migration to Turkey by the Turkish Red Crescent at the provincial and district level. The thesis provides four main topics for Syrians under temporary protection who come from Syria to Turkey as part of forced migration and live in the metropolitan environment except in camps. These are psycho-social support and health, livelihood development, conservation program and social cohesion activities. For this purpose, school-age students are also provided with access to and support education services, which are formal and common in addition to the current education levels. Rehabilitation facilities that can be evaluated within the scope of these services, skills and vocational training projects as well as activities aimed at solving adaptation problems have been taken into consideration. For this purpose, qualitative research methods were used in this study which aimed to study within the borders of Sultanbeyli district of Istanbul, which is a model geographical section. Analyses of documents and policy documents have been used in the framework of national and international legislation regarding the situation of those arriving from Syria under mandatory migration. After this literature study, the field study phase was started and face to face interviews were conducted with the managers and teachers who were the representatives of the related non-governmental organizations. During the second phase of field work, focus group talks were conducted with Syrians who were directly involved in the subject within the scope of forced migration and who were also serving from the Red Crescent Sultanbeyli Community Center located in the Sultanbeyli district of Istanbul. In this process, the Red Crescent field data has been shared with us and also the work done by national and international institutions and non-governmental organizations regarding Syrians, especially examinated by the report and articles on the education of Syrians.