Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğreniminin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EZGİ KÖRÜKCÜ

Danışman: Sare Şengül

Özet:

TAM SAYILAR KONUSUNUN GÖRSEL MATERYAL İLE ÖĞRENİMİNİN 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK BAŞARILARINA ETKİSİ Bu araştırma görsel materyal ile işlenen matematik dersleriyle geleneksel metotlar kullanılarak işlenen derslerin 6. sınıf öğrencileri üzerindeki etkilerini araştırmak üzere yapılmıştır. Araştırmada “Tam Sayılar ve Tam Sayılarla İşlemler” konuları deney grubunda görsel materyal kullanılarak, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. İlköğretim 6. sınıflarda belirtilen bu konuların görsel materyal ile öğrenilmesinin, geleneksel öğrenme yöntemine göre öğrencilerin matematik başarılarına, tutumlarına ve kaygılarına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini 2007–2008 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili, Avrupa yakasındaki bir ilköğretim okulunun, ikinci kademesindeki bütün öğrenciler, örneklemini ise ilköğretim okulunun 6-C ve 6-İ sınıflarında okuyan toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın sonunda iki gruba son test, matematik tutum ölçeği ve matematik kaygı ölçeği yeniden uygulanmıştır. Ayrıca çalışmanın bitiminden sekiz hafta sonra son test hatırlama testi olarak yeniden uygulanmıştır. Görsel materyal ile işlenen “Tam Sayılar ve Tam Sayılarla İşlemler” konuları ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve hatırlama düzeyleri geleneksel öğrenme yöntemine göre olumlu yönde farklılıklar oluşturmuştur. Fakat görsel materyal ile kullanımı matematik tutum düzeylerinde artmaya, matematiğe olan kaygı düzeylerinde azalmaya sebep olmasına rağmen bu durum istatistiksel anlamda fark oluşturmamıştır. Matematiğin algılanan yararları bakımından ise iki grup arasında istatistiksel açıdan, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Deney grubu ön ve son tutum puanları kıyaslandığında ise deney grubu öğrencilerinin matematik dersine olan ilgilerinde artan yönde anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Mantıksal düşünme becerisi ile işlem bilgisi arasında ilişki bulunamamıştır. Anahtar Sözcükler: Tam Sayılar, Görsel Materyal, Tutum, Kaygı, Mantıksal Düşünme ABSTRACT THE EFFECT OF LEARNING INTEGERS USING VISUAL MATERIALS ON 6TH GRADE STUDENTS’ SUCCESS IN MATHEMATICS The aim of this research is to explore the effects of Mathematics lessons, which are used visual materials and of the same lessons which are practiced according to the traditional methods, on students. In this research, topics such as “Integers and Integers Operations” were studied using visual materials by experimental group and traditional methods by control group. The effects of these two different methods on students’ learning process, success, attitude and anxiety in 6th grade Mathematics were investigated. The research includes the students in the secondary part of a primary school in Istanbul during the Academic Year 2007-2008. 60 students in 6-C and 6-İ were taken as samples for the research. At the end of the operation, post-test, mathematics attitude scale and mathematics anxiety scale were applied once more to both of the groups. Additionally when eight weeks passed after the research, the post-test practiced again as a remembering test. Compared to traditional learning process, topics “Integers and Integer Operations” which were studied by 6th grade students according to using visual materials made a positive difference in students’ success, remembering in Mathematics. On the other hand, although the learning process with using visual materials has lead to an increase in students’ attitude and a decrease in students’ anxiety level, this situation hasn’t made a difference statistically. There is not relation among logical thinking ability and operation knowledge in this research. Key words: Integers, Visual Material, Attitude, Anxiety, Logical Thinking Ability