Using fuzzy analytic network process (FANP) for supplier selection


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ORHAN AKICI

Danışman: Bahar Sennaroğlu

Özet:

TEDARİKÇİ SEÇİMİNDE BULANIK ANALİTİK AĞ SÜRECİ YÖNTEMİNİN KULLANILMASI Günümüzün yok edici rekabet ortamında işletmeler, ayakta kalabilmek için tedarik zinciri yönetimine gereken önemi vermek zorundadır. İyi işleyen tedarik zinciri, işletmelerin hem rekabet üstünlüklerini hem de pazar paylarını artırmalarını sağlamaktadır. Rekabetin bir sonucu olarak ürün yaşam sürelerinin giderek kısalması, müşterilerin daha kaliteli, daha hızlı, daha ucuz, daha farklı mal ve hizmet istekleri, işletmeleri faaliyetlerinin bir kısmını konularında deneyimli tedarikçilere bırakmayı zorunlu hale getirmiştir. Bu da birlikte çalışılacak tedarikçilerin önemini artırmaktadır. Kalite, maliyet ve hız performansının elde edilebilmesi için tedarikçiler, işletmenin amaçları doğrultusunda, işletmeyle uyumlu olarak çalışmak zorundadır. İşletmelerin pazarlama ve satın alma bölümleri için bu kadar önemli olan tedarikçi seçimi, birbiriyle çelişen, sayısal olan ve olmayan çok kriterli bir karar verme problemidir. Bu çalışmada literatürde popüler olan çok kriterli karar verme metotlarından Analitik Hiyerarşi Süreci ve Analitik Ağ Süreci metotları incelenmiş, Analitik Ağ Süreci’nin daha etkili bir yaklaşım olması sebebiyle uygulamada bu metodun kullanılmasına karar verilmiştir. Datalardaki bulanıklığı ortadan kaldırmak için de Bulanık Mantık’tan yararlanılacaktır. Temmuz,2011 Orhan AKICI ABSTRACT USING FUZZY ANALYTIC NETWORK PROCESS (FANP) FOR SUPPLIER SELECTION In today’s destructive competitive environment, companies must give importance to supply chain management to survive. A well-functioning supply chain provides to increase both market share and competitive advantages of companies. As a result of competition, shorter product life time, the customers’ better quality, faster, cheaper, and different goods and services requirements have been become mandatory to pass a portion of the activities of companies to experienced suppliers. This also increases the importance of suppliers to work together. In order to achieve quality, cost and speed performance, suppliers must work in accordance with the company for the purpose of the company. Supplier selection that is so important for marketing and purchasing department of companies is a multi-criteria decision-making problem which includes both qualitative and quantitative criteria some of which can conflict with each other. In this thesis study, Analytic Hierarchy Process and Analytic Network Process are examined which are popular multi-criteria decision-making methods in the literature. Because Analytic Network Process method is more effective it is decided to use Analytic Network Process in part of application of thesis study. In order to eliminate the confusion in data, Fuzzy Logic will be used.