Kozmetik sektöründe ambalajın yeri ve kadın tüketicilerin satın alma davranışına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seda Melek Bayramoğlu

Danışman: NESİME MELDA CİNMAN

Özet:

Günümüzde tüketicilerin satın alma kararları pek çok faktörün etkisi altında olmaktadır. Ambalaj da bunlardan birisidir.Bu çalışma kozmetik sektöründe ambalajın yerini belirlemek ve kadın tüketicilerin satın alma davranışını tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla ambalajın kadın tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkisi nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği kullanılarak araştırılmıştır. Çalışmada ambalaj, kozmetik sektörü ve tüketici davranışları ile ilgili temel kavramlar açıklanmış, kadın tüketicilerin satın alma davranışının kozmetik sektöründe ambalajdan ne düzeyde ve ne şekilde etkilendiğiyle ilgili kapsamlı bir araştırma yapılmıştır.Araştırmada kozmetik ürün ambalajlarının kadın tüketicilerin satın alma davranışına tesir ettiği saptanmıştır.Kadın tüketicilerin satın alma davranışı ile kozmetik ürün ambalajları arasında pozitif yönlü bir ilişki mevcuttur. Araştırmanın 413 kadının katılımıyla gerçekleştirilmesi tezin sınırlılığına işaret etmektedir. İÇİNDEKİLER Sayfa No. ÖZET i ABSTRACT ii ÖNSÖZ iii İÇİNDEKİLER iv TABLOLAR LİSTESİ vii ŞEKİLLER LİSTESİ ix 1. GİRİŞ 1 1.1. Çalışmanın Amacı 4 1.2. Çalışmanın Problemi 4 1.3. Çalışmanın Planı 4 1.4. Çalışmanın Olası Katkıları 5 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE 6 2.1. Ambalajla İlgili Temel Bilgiler 6 2.1.1. Ambalaj Tanımı 6 2.1.2. Ambalajın Fonksiyonları 9 2.1.3. Ambalaj Türleri 12 2.1.4. Ambalajlama Stratejileri 13 2.1.5. Ambalajın Etkileri 15 2.1.6. Ambalajın Önemi 18 2.2. Tüketici Satın Alma Davranışı 20 2.2.1. Tüketici Satın Alma Davranışı Tanımı 20 2.2.2. Tüketici Satın Alma Davranışının Özellikleri 22 2.2.3. Tüketici Satın Alma Davranışını Etkileyen Faktörler 24 2.2.4. Tüketici Satın Alma Davranışı Sürecinin Aşamaları 27 2.2.5. Tüketici Satın Alma Davranışının Sonuçları ve Etkileri 29 2.3. Kozmetik Sektörü ile İlgili Temel Bilgiler 32 2.3.1. Kozmetik Sektörünün Yapısı 32 2.3.2. Sektördeki Ürünler ve Hizmetler 33 2.3.3. Sektörün Güncel Durumu 35 2.3.4. Sektörü Etkileyen Gelişmeler 35 2.3.5. Tüketicilerin Sektörden Beklentileri 36 2.4. Kozmetik Sektöründe Ambalaj 37 2.5. Tüketici Satın Alma Davranışı ve Ambalaj İlişkisi 38 3. YÖNTEM 40 3.1. Araştırmanın Amacı 40 3.2. Araştırmanın Problemi 40 3.3. Araştırmanın Önemi 41 3.4. Araştırmanın Yöntemi 42 3.4.1. Kişisel Bilgiler Formu 42 3.4.2. Ambalaj ve Tüketici Tercihi Ölçeği 42 3.4.3. Tüketici Tarzları Envanteri 42 3.5. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 43 3.6. Verilerin Analizi 43 4. BULGULAR 45 SONUÇ VE ÖNERİLER 77 KAYNAKÇA 80 EKLER 85 Ek 1. Demografik Özelliklere Ait Form 85 Ek 2. Ambalaj ve Tüketici Tercihi Ölçeği 87 Ek 3. Tüketici Tarzları Envanteri 89 -------------------- Today, consumers’ purchasing decisions are influenced by many factors. Packing is one of them. This study was conducted to determine the place of packaging in cosmetics sector and to determine the purchasing behavior of female consumers. For this purpose, the effect of packaging on the purchasing behavior of female consumers was investigated by using one of the quantitative survey methods. In this study, it is explained basic concepts of packaging, cosmetics sector and consumer behavior. A comprehensive research is conducted on the level and manner in which the purchase behavior of female consumers is affected by the packaging in the cosmetics sector. In the research, it was found that cosmetics product packaging was influental on the purchasing behavior of female customers. There is a positive relationship between purchasing behavior of female consumers and cosmetics product packaging. The fact that the research was conducted with the participation of 413 women points the limitation of the thesis.