Fen Bilimleri Dersinde Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Dolaşım Sistemi Kavramlarının Öğretimi Üzerine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİMGE SARIÇAM

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf fen bilimleri dersi dolaşım sistemi kavramlarının öğretiminde, sanal gerçeklik uygulamaları kullanılarak, öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada karma yöntemlerden, sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu tek gruplu ön test son test modeli, çalışmanın nitel boyutunu ise yarı yapılandırılmış görüşme formu çalışması oluşturmaktadır. Sanal gerçeklik uygulaması olarak “Google Expeditions” uygulaması VR gözlükler ile birlikte kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırmacı yaklaşıma uygun dört 5E ders planı, dört haftalık süreçte on dört saat boyunca uygulanmış; uygulamanın, öğrencilerin akademik başarılarına olan etkilerini araştırmak adına aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. 1. 6. sınıf fen bilimleri dersinde dolaşım sistemi kavramlarının işlenen dolaşım sitemi kavramlarının öğretilmesinde sanal gerçeklik uygulamalarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi var mıdır? 2. 6. sınıf öğrencilerinin sanal gerçeklik uygulamaları ile ilgili görüşleri nelerdir? Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen özel bir ortaokulun altıncı sınıfında öğrenim gören 14 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak çalışmanın nicel kısmında akademik başarı testi kullanılırken çalışmanın nitel kısmında ise öğrenci görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın birinci alt probleminin analizine yönelik, akademik başarı testi kullanılmış olup öğrencilerden alınan ön test-son test verileri analiz edilmiş ve yapılan t-testi sonuçlarına göre veriler karşılaştırıldığında öğrencilerin akademik başarılarında istatistiksel olarak son test lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Çalışmanın nitel kısmında öğrencilerle görüşmeler yapılmış ve betimsel olarak incelenmiştir. Görüşmenin sonucunda öğrenciler, sanal gerçeklik uygulama sürecinde; hayal güçlerinin geliştiğini düşündüklerini; tüm süreç boyunca ders sırasında sürekli aktif olduklarını bu nedenle bilginin daha kalıcı olduğunu; uygulama sürecinin hem eğitici hem de öğretici olduğunu diğer derslerde de kullanılmasını istediklerini ifade etmişlerdir. -------------------- The purpose of this study is to investigate the effects of virtual reality applications in the teaching of the concepts of circulatory system in 6th grade science lessons on academic achievements of students.In this research, it is aimed to examine the effects of the 6th grade science course circulatory system concepts on the use of virtual reality in the course plans prepared according to the constructivist approach and the effect on the academic achievement of the students. In the research, one of the mixed methods, sequential descriptive design was used. The quantitative dimension of the study was a single-group pre-test post-test model and the qualitative dimension of the study was semi-structured interview form. Google Expeditions which is an android phone application is used as a virtual reality application. Four 5E lesson plans in accordance with the constructivist approach developed by the researcher were implemented into fourteen hours for a four-week period. In order to investigate the effects of the application on students' academic achievement, the following questions were sought. 1. Does the use of virtual reality applications in teaching circulatory system concepts in 6th grade science course have an effect on students' academic achievement? 2. What are the opinions of 6th grade students about virtual reality applications? The sample of the study consists of 14 students from the sixth grade of a private secondary school selected by criterion sampling method. The academic achievement test was used in the quantitative part of the study and the student interview form was used in the qualitative part of the study. Academic achievement test was used for the analysis of the first sub-problem of the study and the pre-test and post-test data obtained from the students were analyzed and when the scores were compared according to the Wilcoxon Signed Ranks Test results, it was seen that there was a statistically significant difference in the academic achievement of the students in favor of the post-test. In the qualitative part of the study, interviews were conducted with the students and examined descriptively. As a result of the interview, students think that during the virtual reality application process their imagination is developing; and also they are constantly active during the course of the whole process and therefore knowledge is more permanent; besides they stated that the application process is both educational and instructive and they want it to be used in other courses.