Mikro ve küçük ölçekli spor işletmelerinin yönetim anlayışları ve sorunları üzerine bir saha araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALI ALKHANLI

Danışman: Mert Kerem Zelyurt

Özet:

Çalışmamızda, çalışan sayısı 50'den az, gelirleri ve hizmet verdiği alanın sınırlı olduğu mikro ve küçük ölçekli spor işletmelerinin işletmecilik faaliyetlerini, ekonomik krizlerde ürettikleri tutunma stratejilerini ve sorunlarını anlamak amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma nitel yönteme göre, anlamacı/yorumcu paradigmayla tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak "yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme" tekniği kullanılmış, mikro ve küçük ölçekli spor işletmelerinin yönetici ve temsilcileriyle görüşmeler yapılmıştır. Örneklemi oluşturan katılımcılarda seçim kriteri olarak, ilgili işletmenin en az bir yıl faaliyet göstermiş olmasına dikkat edilmiştir. İstanbul'da Bağcılar, Bahçelievler, Kağıthane, Beşiktaş, Üsküdar, Kadıköy, Sarıyer, Şişli, Beyoğlu, Eyüpsultan, Avcılar, Beylikdüzü, Kartal, Ataşehir, Ümraniye, Gaziosmanpaşa, Küçükçekmece, Bakırköy ve Fatih ilçelerindeki spor salonlarından amaçlı örnekleme göre görüşme yapılan katılımcı sayısı 30'dur. Yapılan görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiş ve "Word" metnine aktarılmıştır. Bulgular: Çalışmada içerik çözümlemesiyle 10 ana tema belirlendi: 1.Ekonomik Krizin Mikro ve Küçük Ölçekli Spor İşletmelerine Etkileri, 2.Spor İşletmelerinin Pandemi Deneyimleri, 3.Diğer İşletmeler ile Rekabet, 4.Döviz Kurlarındaki Dalgalanma Etkileri, 5.Müşteri Sayısını Etkileyen Faktörler, 6.İşletmelerin Müşteri Portföyünü Yönetim Şekli ve Müşteri Memnuniyeti, 7.Kobilere Yönelik Teşvik Kredileri ve İşletmenin Ödediği Vergiler, 8.Spor İşletmenin Giderleri ve Ek Satışlar, 9.Spor İşletmeciliğinin Geleceği, 10.Spor Sektörü Hakkındaki Düşünceler. Ekonomik kriz ve pandemi sürecinde salonların kapalı olması kaynaklı gelir kaybı, ödemelerin bu dönemde de devam etmesi, devlet desteğinin yetersiz kalması, döviz kurlarındaki dalgalanmalar gibi sorunların spor işletmelerinde çeşitli pazarlama stratejilerini öne çıkardığı görülmüştür. Sonuç: Spor işletmelerinin ekonomik krizlerden ve pandemiden çok fazla etkilendiği, yeni alternatif yöntemler bulmada ve bunlara ayak uydurmakta becerikli oldukları ve işletmelere desteklerde düzenlemeler yapılarak daha iyiye taşınabileceği görülmektedir. Anahtar Kelimler: Ekonomik Kriz, Küçük İşletme, Mikro İşletme, Pazarlama, Spor İşletmesi