TOPLUMSAL CİNSİYET AYRIMI VE ÖRGÜTSEL ADALETİN KARİYER BEKLENTİSİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE SÖNMEZ KORKMAZ

Danışman: Müge Leyla Yıldız Şen

Özet:

Bu araştırmanın amacı toplumsal cinsiyet ayrımı ve örgütsel adaletin çalışanların kariyer beklentisi üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Örgütsel adalet algılarının kültür temelinde değişeceğinden hareketle örgütsel adaletin kariyer beklentilerine olan etkisi üzerinde kültür boyutlarından bireycilik ve toplulukçuluğun düzenleyici rolünün incelenmesi de bu araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Araştırmada değişkenler arasındaki nedenselliğin incelenmesi amacıyla 184 kişiden anket yöntemi ile veriler toplanmış Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen sonuçlara göre toplumsal cinsiyet ayrımı ve örgütsel adaletin kariyer beklentisinin üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu bulunmuş, bireycilik ve toplulukçuluğun ise adaletin kariyer beklentisine olan etkisini nasıl farklılaştırdığı incelenmiştir. Ayrıca sonuç bölümünde uygulayıcılara öneriler sunulmuştur. -------------------- The purpose of this study is to reveal the effects of gender discrimination and organizational justice on employees’ career expectations. Since it is possible to see effects of culture on organizational justice, from this point of view, this study also investigates the possible moderating role of individualism and collectivism on the impact of organizational justice to career expectations. In this way, this study also aims to analyze whether or not there is a difference impact of cultural dimensions’ moderating role on forming career expectations. 184 surveys were collected in order to analyze relations of casuality between variables and collected data were analyzed with Structural Equation Modeling. The results of this study are presented with suggestions to practitioners and executives.