Aşamalı Yardımla Öğretim Yöntemiyle Sunulan Tablet Bilgisayar Uygulamasının Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Öğrencilerin Talep Etme Davranışları Üzerindeki Etkililiği.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Deniz Porsuk

Danışman: Onur Özdemir

Özet:


Bu çalışmada aşamalı yardımla öğretim yöntemi kullanılarak sunulan bir tablet bilgisayar uygulamasının otizm spektrum bozukluğu (OSB) gösteren çocukların çok basamaklı talep etme davranışları üzerindeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaçla, OSB gösteren ve işlevsel olarak konuşamayan öğrenciler için pekiştireçlerini talep etmelerini sağlayan “Hangisini İstiyorsun?” adlı bir tablet bilgisayar uygulaması geliştirilmiştir ve uygulamanın etkililiği değerlendirilmiştir.


Araştırmaya İstanbul ilindeki bir özel eğitim uygulama okulunda birinci ve ikinci kademelere devam eden ve OSB tanısına sahip, üç öğrenci katılmıştır. Araştırma yedi hafta boyunca, katılımcıların okula geldiği günlerde, belirlenen başarı ölçütü karşılanıncaya kadar yürütülmüştür. Sonrasında öğrencilerin bu beceriyi sınıf ortamında ne düzeyde gerçekleştirebildikleri değerlendirilmiştir.  Çalışmada tek denekli araştırma modellerinden AB deseni kullanılmıştır. Sosyal geçerlik bulguları, katılımcı öğrencilerin anneleri ve öğretmenleri ile yapılan değerlendirmeler ile toplanmıştır.  


Elde edilen veriler, grafiklerle analiz edilmiştir. Sonuçlara göre katılımcılar aşamalı yardımla öğretim yöntemiyle öğrendikleri tablet bilgisayar uygulamasını kullanarak istedikleri pekiştireçleri talep edebilmektedirler. Buna ek olarak, üç katılımcıdan ikisinin, davranışı farklı ortam ve etkinliklere genelleyebildiği görülmüştür. Sosyal geçerlik verileri, ebeveynlerin ve öğretmenlerin, tablet bilgisayar uygulaması hakkında olumlu görüşleri olduğunu göstermektedir.