Kısıt tabanlı öğrenci modeli ile zeki öğretim sistemi tasarımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEVLÜT ŞAHİN

Danışman: BUKET DOĞAN

Özet:

KISIT TABANLI ÖĞRENCİ MODELİ İLE ZEKİ ÖĞRETİM SİSTEMİ TASARIMI Zeki Öğretim Sistemleri(ZÖS), öğrencinin gereksinimlerini yorumlayabilen ve buna göre eğitim içeriği sunabilen, öğrencinin bireysel hızına göre hareket eden ve kendini sürekli güncelleyen bilgisayar tabanlı eğitim yazılımlardır. ZÖS, öğrenciyle sürekli etkileşim içerisindedir, böylece öğrencinin pedagojik bilgilerini sürekli toplayarak gereksinimlerini tespit eder ve uygun öğrenme içeriği sunarak öğrenciye bireysel eğitim imkânı sağlamış olur. Bu sayede öğrencinin öğrenim performansı artar. Bu çalışmada tasarlanan ZÖS kısıt tabanlı öğrenci modelleme yöntemini kullanmaktadır. Bu yöntem, öğrencinin performansı sırasında yaptığı hataların üzerine yoğunlaşmaktadır. Yanlış bilgiler, doğru bilgilerden çok daha fazla olacağından bu modellemede doğru çözümler kısıtlar ile temsil edilmektedir. Öğrenci sisteme ilk giriş yaptığında, hazır bulunuşluğunu belirlemek için; sistem ön teste tabi tutar. Bu aşama, sistemin öğrenciyi modellemesi açısından çok önemlidir. Öğrencinin ön testteki sorulara verdiği yanıtlara göre, kısıt tabanı ile öğrenci modellemesi yapılmaktadır. Oluşturulan bu model ile öğrencinin hangi eğitim içeriğini çalışması gerektiği kararına varılmaktadır. Oluşturulan bu sistem, özel bir ilköğretim okulunda 6. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulama konusu olarak Fen ve Teknoloji dersi “Yaşamımızdaki Elektrik” öğrenme alanı pilot olarak seçilmiştir. Sistemde üç tip kullanıcı oluşturulmuştur: Öğrenci, alan uzmanı ve yönetici rolleridir. Bu sayede sistem yönetimi, yeni uzmanlık alanı tanımlanması gibi işlemler kolayca yapılabilmektedir. Anahtar sözcükler: Zeki öğretim sistemi, kısıt tabanlı öğrenci modeli.ABSTRACT BUILDING AN INTELLIGENT TUTORING SYSTEM USING CONSTRAINT-BASED STUDENT MODEL Intelligent Tutoring Systems(ITS) are educational software which constantly update itself interpreting the requirements of the students and accordingly provide educational content depending on the individual speed of the student. ITS, maintaining a continuous interaction with the students, collects pedagogical data about the students, determines the needs and provides individual training opportunities by providing appropriate learning content. Therefore, student’s educational performance increases. ITS which is designed in this study uses constraint based student modeling. This method focuses on the errors made during the performance of the students. Since the incorrect information is going to be more than the correct information, the correct solution in this modeling is represented by constraints. The system pre-tests the student to determine the presence amount within the first log-in. This phase is very important for the system to model the student. Constraint-base modeling is done according to the answers given at the pre-test by the student. This model determines which educational content the student should be studying. This system is applied on the sixth grade students of a private primary school. “Electricity in our lives” is the chosen subject in Science and Technology as the application lesson. There are three types of users in the systems; students, specialists and the administrators. Thus, system management or new specialized field operations can be performed easily. Keywords: Intelligent tutoring system, constraint-based student model