Senaryolaştırılmış kavram karikatürlerinin 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ölçüsel tahmin ve yansıtıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELMAS BETÜL BUDAK

Danışman: Sare Şengül

Özet:

ÖZET Senaryolaştırılmış Kavram Karikatürlerinin 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Ölçüsel Tahmin ve Yansıtıcı Düşünme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi Araştırmanın amacı senaryolaştırılmış kavram karikatürlerinin 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ölçüsel tahmin ve yansıtıcı düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili, Eyüp ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim gören 56 beşinci sınıf ve 57 altıncı sınıf olmak üzere toplam 113 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, nitel verilerin nicel verileri desteklemesi amacıyla nitel ve nicel yaklaşımların bir arada olduğu karma yöntem kullanılmıştır. Nicel araştırma için ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel veriler “Ölçüsel Tahmin Testi” ve “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” ile elde edilmiştir. Deney gruplarında ön testler uygulandıktan sonra öğretim senaryolaştırılmış kavram karikatürleri kullanılarak gerçekleştirilmiş ve sonrasında son testler uygulanmıştır. Nitel araştırma bağlamında uygulama öncesi ve sonrasında deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin ölçüsel tahmin gerektiren durumlarda kullandıkları stratejiler belirlenmiştir. Deney gruplarındaki öğrenciler arasından son test sonuçlarına göre amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca deney grubundaki tüm öğrencilerden dersin işlenişi ve uygulanan kavram karikatürleri hakkında görüşlerini yazılı olarak ifade etmeleri ve ölçüsel tahmin ile ilgili senaryolaştırılmış kavram karikatürleri hazırlamaları istenmiştir. Nicel verilerin analizinde bir istatistik programından yararlanılmıştır. Nitel araştırma kapsamında deney grubu öğrencilerinin senaryolaştırılmış kavram karikatürleri ile yapılan ders hakkındaki yazılı olarak alınan görüşleri kategorilere ayrılmış ve yarı yapılandırılmış görüşmeler betimsel olarak analiz edilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama öncesi ve sonrası ölçüsel tahmin gerektiren durumlarda kullandıkları stratejileri tespit etmek için Ölçüsel Tahmin Testi’nde her bir soru için tercih ettikleri tahmin stratejileri belirlenerek frekans ve yüzde ile ifade edilmiştir. Araştırma sonucunda senaryolaştırılmış kavram karikatürlerinin 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ölçüsel tahmin becerilerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Uygulama öncesi ve sonrasında; 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin, ölçüsel tahmin gerektiren durumlarda rastgele tahmin, referans noktası kullanma, birim tekrarlama, gözünde canlandırma, önceki bilgiyi kullanma, karşılaştırma, parçalama ve sıkıştırma olmak üzere 8 farklı ölçüsel tahmin stratejisi kullandıkları tespit edilmiştir. Uygulama sonrasında öğrencilerin bilişsel yönde tahmin etme stratejilerini daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Uygulama öncesi rastgele tahmin yapan öğrencilerin uygulama sonrası esnek düşünme becerisi gerektiren referans noktası kullanma ve karşılaştırma stratejilerini kullanma yönünde eğilim gösterdikleri gözlenmiştir. Yansıtıcı düşünme becerileri bakımından 5. ve 6. sınıf deney gruplarının son test sonuçlarında pozitif bir artış olmasına rağmen bu artış manidar bir farklılık oluşturmamıştır. -------------------- ABSTRACT Investigation of the Effects of Scripted Concept Cartoons on 5th and 6th Grade Students' Measurement Estimation and Reflective Thinking Skills The aim of the study is to investigate the effect of the scripted concept cartoons on the measurement estimation and reflective thinking skills of 5th and 6th grade students. In the 2017-2018 academic year, the study group consisted of a total of 113 students (56 fifth grade and 57 sixth grade) who were studying in a public school in Eyüp, Istanbul. In the study, mixed method with qualitative and quantitative approaches was used to support quantitative data. Pre test-post test control group quasi-experimental design was used for quantitative research. Quantitative data were obtained by “Measurement Estimation Test” and “Reflective Thinking Skill Scale towards Problem Solving”. After the pretest tests were applied in the experimental groups, the instruction was carried out by using the scripted concept cartoons and then the final tests were applied. In the context of qualitative research, the strategies used by the students in the experimental and control groups before and after the implementation were determined. Semi-structured interviews were conducted with the students who were selected by the purposeful sampling method according to the post test results among the students in the experimental groups. In addition, all students in the experimental group were asked to express their views on the concept and the applied concept cartoons in writing, and to prepare scripted concept cartoons for measurement estimation. A statistical program was used to analyze the quantitative data. Within the scope of qualitative research, the opinions of the experimental group students in writing about the lesson with scripted concept cartoons were divided into categories and the semi-structured interviews were analyzed descriptively. In order to determine the strategies used by experimental and control group students before and after the application, the estimation strategies chosen by them for each question in Measurement Estimation Test were determined by frequency and percentage. As a result of the study, it was determined that the scripted concept cartoons positively affect the quantitative estimation skills of 5th and 6th grade students. Before and after the application; it was determined that 5th and 6th grade students used 8 different quantitative estimation strategies, such as random estimation, reference point use, unit repetition, visualization, use of previous information, comparison, fragmentation and compression. After the application, it was seen that students preferred cognitive prediction strategies more. It was observed that the students who made random estimation before the application showed a tendency to use reference point and comparison strategies which require flexible thinking skills after the application. Although there was a positive increase in the final test results of the 5th and 6th grade experimental groups in terms of reflective thinking skills, this increase did not create a significant difference.