Kant'ın ahlak ve hukuk felsefesi çerçevesinde cezanın amacı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH GÜNEŞ

Danışman: Şule Şahin Ceylan

Özet:

“Kant’ın Ahlak ve Hukuk Felsefesi Çerçevesinde Cezanın Amacı” başlığını taşıyan bu tezin konusu Kant’ın cezaya ilişkin olarak ileri sürdüğü argümanların onun ahlak ve hukuk felsefesi çerçevesinde değerlendirilmesidir. Kant’ın bir hukuk kurumu olan cezaya dair görüşlerini değerlendirebilmek için ilk olarak onun genel pratik felsefesi olarak nitelenebilecek ahlak felsefesinin ve ikinci olarak genel pratik felsefesinin bir parçası olan hukuk öğretisinin bilinmesi gerekmektedir. Kant’ın hukuk felsefesinin ahlak felsefesi ile olan ilişkisi oldukça tartışmalıdır. Bir kısım yorumcular Kant’ın hukuk felsefesinin temelini teşkil eden evrensel hak prensibinin ahlak felsefesinden türediğini iddia ederken diğerleri evrensel hak prensibinin ahlak felsefesinden bağımsız olarak inşa edildiğini savunmaktadırlar. Kant’ın cezaya dair görüşleri sıklıkla ödetmeci ceza kuramının en bariz örneği olarak gösterilmektedir. Ne var ki konuya ilişkin tek yorum bu değildir. 1980’lerden sonra özellikle Anglo-Sakson dünyada Kant’ın ceza üzerine görüşlerinin farklı bir biçimde yorumlanması gerektiği ileri sürülmüştür. Bu yeni yorumlama biçimine göre Kant’ın ceza kuramı klasik ödetmeci kuramlar gibi cezanın amacı olarak caydırıcılığı tamamen yadsımamaktadır. Sonuçta konuya ilişkin olarak iki ana yorumlama biçimi ortaya çıkmıştır. Tezde bu yorumlar eşliğinde Kant’ın ceza kuramında cezanın amacının ne olduğunu yeniden sorgulamak amaçlanmıştır. ABSTRACT The subject of this thesis entitled “The Purpose of Punishment According to Kant’s Moral and Legal Philosophy” is evaluation of Kant’s argument on punishment in the frame of his moral and legal philosophy. In order to evaluate Kant's views on punishment as a legal institution, it is first necessary to know the moral philosophy which can be described as its general practical philosophy, secondly his doctrine of right which is part of the general practical philosophy. The relationship between Kant's philosophy of law and moral philosophy is highly controversial. While some interpreters claim that the universal principle of right underlying Kant's philosophy of law is derived from moral philosophy, others argue that the universal principle of right is constructed independently from the moral philosophy. Kant's views on punishment are often shown as the most obvious example of the retributivist punishment theory. However, this is not the only comment on this subject. After the 1980s, especially in the Anglo-Saxon world, it was suggested that Kant's views on punishment should be interpreted in a different way. According to this new interpretation, Kant's theory of punishment does not completely deny the deterrence as the purpose of punishment unlike classical retributivist theories. As a result, two main forms of interpretation about this subject have emerged. In the thesis, in the context of these interpretations, Kant's criminal theory was intended to question again what the purpose of the punishment was.