Otistik çocukların anne babalarında anlamlandırma ve dini başaçıkma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sema Karagöz

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

Otizm yaşamın ilk üç yılı içinde ortaya çıkan ve yaşam boyu devam eden nörogelişimsel bir bozukluktur. Alan araştırması şeklinde yürütülen bu çalışma anne-babaların otizmi nasıl algıladıkları ve anlamlandırdıklarını; bu algı ve anlamlandırmada dinin yerinin ve işlevinin ne olduğunu, başa çıkma hususunda dini inanç ve ritüellerin yerini ve önemini konu edinmiştir. Bu doğrultuda 28’i anne 12’si baba olmak üzere otistik çocuğu olan 40 kişiyle derinlemesine mülakat yapılmıştır. Anne-babaların büyük bir kısmının çocuklarında bulunan otizmin sebebini dini sembol ve kavramları kullanarak açıkladığı görülmüştür. Otizmi anlamlandırırken ağırlıklı olarak imtihan, kader, görev, ceza ve farklı boyuttan varlıklarla iletişim halinde olma gibi kavramlara yer verildiği görülmüştür. Otistik bir çocuğa sahip olmak pek çok problemi de beraberinde getirmekte olup stres vericidir. Aileler bu zorlu süreçte pek çok başa çıkma yöntemine başvurmaktadır ki bizim çalışmamızda yer alan anne-babaların da yakın akraba, psikolog, psikiyatr, özel eğitim kurumları personeli, otistik çocuğa sahip diğer aileler, yoga, reiki, dua, türbe ve kilise ziyareti, Allah inancı gibi unsurlardan destek aldıkları tespit edilmiştir. ABSTRACT Autism is a neuro-developmental deficiency that arises in the first three years of life and that continues all the life long. This work that is carried out in the manner of a field research has taken how the parents perceive and give meaning to autism; the place and the function of religion in such perception and giving the meaning, the place and the importance of the religious beliefs and the rituals in the point of struggling as its subject. In depth interviews have been made in this direction with 40 persons, where 28 out of these are the mothers and 12 out of these are the fathers that have autistic children. It has been observed that a great majority of the parents explained the reason of the autism that they have in their children by using the religious symbols and concepts. It has been observed that the concepts of examination, destiny, duty, punishment and being in communications with the entities from dimensions in a weighted manner while autism is given the meaning. Having an autistic child brings in a lot of problem together with it and gives stress. Families apply a lot of methods of struggle in this difficult process and as a matter of fact, it has been determined that the parents that take place in our work also get support from elements like their close relatives, psychologists, psychiatrists, personnel of the special education organizations, other families that have autistic children, yoga, reiki, praying, tomb and church visits, belief of God, etc.