Mobilya tasarımı ve çocuk psikolojisi etkileşimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLAYDA KARABATAK

Danışman: Fatma Meltem Eti Proto

Özet:

MOBİLYA TASARIMI VE ÇOCUK PSİKOLOJİSİ ETKİLEŞİMİ İnsan, her türlü ihtiyacını giderirken, kendisini saran fiziki çevre ile sürekli etkileşim halindedir. Birey ve çevre arasındaki bu etkileşim, kişinin doğumundan itibaren yaşanmaktadır. Yetişkinliğe geçmeden önce çocukluk olarak adlandırılan dönemdeki etkileşim, çocuğun fiziksel, zihinsel ve psikolojik gelişimini etkilemekte ve çocuğun ilerleyen yaşlarında çevresiyle gireceği etkileşim üzerinde de belirleyici olmaktadır. Çevre ve çocuk etkileşimi incelenirken, fiziksel ve zihinsel gelişim odak noktası olmuş, çocuğun psikolojik gelişimi ve çevre etkileşimi geri planda kalmıştır. Bu çalışmada, çocuk psikolojisi ve çevre etkileşimi, yapay çevre yaratıcıları olan tasarımcıların gözüyle, çevre birimleri olan mobilya tasarımları özelinde incelenmiştir. Araştırma yöntemi olarak, temelde psikoloji ve tasarım alanları ile ilgili kaynaklara ve ilgili diğer disiplinlerin kaynaklarına başvurularak literatür taraması yapılmış; var olan bilgiler çözümlenmiş; yeniden yorumlanmış; nitel araştırma yöntemlerine başvurulmuş; gözlem ve sözlü görüşmeler yapılmış ve var olan çocuk mobilyalarının değerlendirilmesi yoluna başvurulmuştur. Bu çalışmalar ışığında çocukta özkimlik, özsaygı, kendine güvenin gelişmesinde, çocuğun diğer bireylerle iletişim kurmasında çevrenin ve doğal olarak çevreyi oluşturan birimler olan olan mobilyaların olumlu ya da olumsuz katkıda bulunduğu gözlenmiştir. Bu noktada, yapay çevre yaratıcıları tasarımcıların, çocukların ruhsal gelişimini göz önünde bulundurarak mobilya tasarlamaları, dünyaya çocuk gözüyle bakmaları gerekmektedir. ABSTRACT INTERACTION BETWEEN FURNITURE DESIGN AND CHILD PSYCHOLOGY An individual always interacts with his/her surrounding environment while satisfying any need. This interaction occures since birth of a human being. In- teraction during childhood period affects the physcial, cognitive and psychological development of a child and plays a definitive role in later period of this child in the means of his interaction with surrounding environment. While analysing the relation between child and the environment main focus has become the physical and cognitive development of the child and relation between the psychological development of a child and its environment remained in the background. In this research, interaction between the child psychology and the environment is analyzed by focusing on as furniture,which are the main environmental units, within the perspective of creators of artificial environment. Literature reviews of the design and psychology fields and other related disciplines, observations and interviews as quanittative methods are applied as research methods in this work and all the information gathered from these resources are criticized and current samples of child’s furnitures are examined to complete the research. According to the information gathered from all of the mentioned methods, it is achieved that development of self- identity, self-esteem, social abilities are highly related to the environmental factors (such as furnitures) in the childhood. So , creators of the artificial environments should see the world within the child’s perspective and design by regarding the child’s psychological development.