İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinde fotosentez, solunum kavramlarının öğrenilmesine, başarıya ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde araştırmaya dayalı öğrenmenin etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GANİME PARİM

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

İLKÖĞRETİM 8.SINIF ÖĞRENCİLERİNDE FOTOSENTEZ, SOLUNUM KAVRAMLARININ ÖĞRENİLMESİNE, BAŞARIYA VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENMENİN ETKİLERİ Bu araştırmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinde fotosentez ve solunum kavramlarını öğrenmelerine, başarıya ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmelerine araştırmaya dayalı öğrenmenin etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2006- 2007 Eğitim- Öğretim yılı 8. sınıfa devam eden FMV Özel Işık İlköğretim Okulu öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu (n=24), kavramların öğretmen tarafından verildiği yönlendirmeli araştırmaya dayalı öğrenmenin uygulandığı deney 1 (n= 25) ve kavramların öğrencilere verilmeyip öğrencinin aktif olarak gerçekleştirdiği deneylerden kavramları çıkarım yapmasını beklediğimiz yönlendirme yapılmayan araştırmaya dayalı öğrenmenin uygulandığı deney 2 grubu (n= 23) olmak üzere toplam 3 grupla çalışılmıştır. Her iki deney grubunda 5 E öğrenme döngüsü modeli kullanılmıştır. Çalışmada bilimsel süreç becerileri, başarı, kavram testleri ön test ve son test veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler, SPSS 14 istatistik programı kullanılarak ANOVA ve t testleri ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerindeki gelişimlerine bakıldığında, sadece deney 2 grubunda gelişme sağlanmıştır. Başarı ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında, her üç grupta anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Fotosentez ve solunum kavramlarının öğrenilmesinde kontrol grubunda anlamlı bir fark elde edilemezken deney gruplarında anlamlı bir fark elde edilmiştir. Bu fark, fotosentez kavramında deney 1 grubunun lehine iken solunum kavramında deney 2 grubunun lehine bulunmuştur. Bu çalışma, araştırmaya dayalı öğrenme uygulamaları ile ilgili yaşanabilecek sorunlar ve çözüm önerileri ile öğretmenlere örnek teşkil etmesi açısından önemlidir. Anahtar Sözcükler: Araştırmaya dayalı öğrenme, fotosentez, solunum, bilimsel süreç becerileri, laboratuar ABSTRACT THE EFFECTS OF INQUIRY ON THE CONCEPT LEARNING, ACHIEVEMENT AND DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC PROCESS SKILLS OF 8TH GRADE STUDENTS AS RELATED TO PHOTOSYNTHESIS AND RESPIRATION The aim of this research is to see the effect of inquiry based on the 5 E learning cycle model on the concept learning, achievement and development of science process skills of 8th grade students in relation to photosynthesis and respiration. The research was done with the 8th grade students (n=72) attending to FMV Isık Schools at 2007-2008 education year. The control group (CG) (n=24) is taught by using the traditional laboratory approach, one of the experimental groups (E1) (n= 25) received a guided inquiry which include concepts of photosynthesis, respiration and laboratory experiments with the 5 E learning cycle and the other experimental group (E2) (n = 23) received an unguided inquiry which didn’t include concepts of inquiry and laboratory experiments based on the 5E learning cycle model. The science process skill (SPS) test, achievement test and concept test were used as a pre- test and post-test to collect data. The data was analyzed by ANOVA and t tests of SPSS 14 statistic program. The results of this study showed that there is only meaningful difference of E2 group on SPS improvement. The meaningful difference between pre- achievement and post- achievement test result of all groups was found. There was no meaningful difference on both photosynthesis and respiration concept test of control group. But the result of pre-concept and post-concept test on both photosynthesis of E1 and E2 groups was found meaningful. The group E1 has the most meaningful difference on photosynthesis. The group E2 has the most meaningful difference on respiration. This research provides an important data for teachers to see the problems and the solutions of inquiry application. The new science and technology program which is based on inquiry to gives students the science process skills, problem solution, critical thinking abilities and scientific concept learning. Key words: inquiry, scientific process skills, photosythesis, respiration, laboratory