Okul yöneticilerinin küreselleşmeyi algılamalarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET PEKİYİ

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

OKUL YÖNETİCİLERİNİN KÜRESELLEŞMEYİ ALGILAMALARININ İNCELENMESİ Bu araştırmanın amacı, “kamu ilköğretim kurumlarında çalışan okul yöneticilerinin küreselleşmeyi algılamalarının incelenmesi” konusu çerçevesinde okul yöneticilerinin küreselleşmeye yönelik algılarının ne düzeyde olduğunu ve bu algıların “cinsiyet, yöneticilik kıdemi, görev ve mezuniyet” bağımsız değişkenlerine bağlı olarak istatiksel olarak farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmada öncelikle küreselleşme olgusuna ait literatür alt başlıklar halinde (Küreselleşme, Küreselleşme ve Bilişim Teknolojileri, Küreselleşme ve Değişim, Küreselleşme ve Eğitim, Küreselleşme ve Yönetim) incelenmiştir. İlgili literatürden hareketle veri toplamak amacıyla “Küreselleşmeyi Algılama Ölçeği” geliştirilmiştir. Bu ölçek kullanılarak elde edilen verilerle araştırmaya katılan yönetici algılarının cinsiyet, yöneticilik kıdemi, görev ve mezuniyet, değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya konulmuştur. Araştırma kullanılan Küreselleşmeyi Algılama Ölçeği, 393 yöneticiye ait veriler kullanılarak geliştirilmiştir. 200 madde olarak hazırlanan anket taslağının, kapsam geçerliliği yapılmak üzere uzman görüşüne başvurulmuş ve uzman görüşleri doğrultusunda 200 maddenin 100’ü atılarak anket 100 soruya indirilmiştir. 100 maddelik anket ile elde edilen veriler kullanılarak yapılan güvenilirlik, madde toplam, madde kalan, madde ayırt edicilik ve faktör analizi sonucunda elde kalan 50 maddeden oluşan ölçeğe Küreselleşmeyi Algılama Ölçeği (KAÖ) adı verilmiştir. 5 alt faktör ve 50 maddeden oluşan KAÖ’nün, Cronbach Alpha güvenilirlik katsayısının 0,957; madde analizlerinin anlamlılık düzeyinin p<0,05, KMO örneklem yeterliliğinin 0,857 (p=0,000) ve açıklanan toplam varyansının % 50,017 düzeyinde olduğu saptanmıştır. Yapılan fark testleri sonucunda bazı demografik değişkenlere ait alt gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p<0,05) tespit edilirken, bir kısmında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Anahtar Sözcükler: Küreselleşme, Küreselleşme ve Bilişim Teknolojileri, Küreselleşme ve Değişim, Küreselleşme ve Eğitim, Küreselleşme ve Yönetim, Küreselleşmeyi Algılama Ölçeği. ABSTRACT The purpose of this research is to investigate the level of perception of school administrators of globalism within the frame of “investigation of globalism perceptions of public primary school administrators" and to determine whether these perceptions vary statistically depending on the independent variables "gender, administrative experience, position and graduation”. In this research first the literature belonging to the concept of globalism is investigated under the subtitles of (Globalism, Globalism and Information Technologies, Globalism and Change, Globalism and Edıcation, Globalism and Administration). Based on the relevant information "Scale of Globalism Perception” was developed to collect data. Using this scale the variation of perceptions of administrators joining this study with the variables of gender, administration status, position and graduation was presented. The Scale of Globalism Perception used in this study was developed using the data of 393 administrators. For the validation of coverance of draft survey involving 200 articles, views of specialists was obtained and in accordance with these views survey has been downsized to 100 articles. After the analysis of reliability, matter sum, matter remainder, matter distinguishment and factor analysis made by using the data obtained in the 100 article survey, the scale involving the remaining 50 articles was named as Scale of Globalism Perception (SGP). SGP consists of 5 sub factors and 50 articles with Cronbach Alpha reliability coefficient of 0.957. Sensibility level of article analysis p < 0.05. KMO sampling sufficiency was 0.857 (p=0.000) and explained total variance was about %50.017. As a results of the difference tests, statistically meaningful difference (p<0.05) was found among subgroups of certain demographic variables and in some cases no statistically meaningful difference was found. Keywords: Globalism, Globalism and Information Technologies, Globalism and Change, Globalism and Education, Globalism and Administration, Scale of Globalism Perception.