OFİS DİZAYNININ KURUMSAL İLETİŞİM AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DURSUN YILMAZ ÖZGÜN

Danışman: NESİME MELDA CİNMAN

Özet:

Günümüzde ofis tasarımının önemi giderek daha fazla kuruluş tarafından anlaşılmış ve önemsenmiştir. Bir kurumun öz değerlerinin ve kültürünün yansıtılmasında baş rolü oynayan ofis tasarımı, kurumsal kimliğin tanımlanmasında da ayrıca çalışanlar için de bir motivasyon kaynağı olmaktadır. İş ortakları ve kamuoyunun gözünde oluşacak kurum prestijine doğrudan katkıda bulunmaktadır. Bu sebeple birçok kurum, ofisin hem yaşanan hem de çalışılan bir mekân olarak kurgulanması için gerekli çözümlerin arayışındadır. Sosyal çevre olarak “modern ofis”, iletişim, etkileşim ve konsantrasyon fonksiyonlarıyla ilgili ihtiyaçların tümüne cevap verebilmeli, oturma, sohbet etme, dinlenme, yeme-içme ve çalışma gibi etkinliklere olanak sağlayabilmelidir. Çalışma mekânlarının önceliği, kullanıcıların fiziksel konforunun sağlandığı, ergonomik bir çalışma ortamlarıdır. Kullanıcıların çalıştıkları ortamda kendilerini rahat ve güvende hissetmeleri, motivasyonlarını artırır ve bu beraberinde verimliliklerini yükseltir. Çalışma ortamının temel gereksinimleri içerisinde ki tüm insancıl ihtiyaçlar haricinde, dosya ve kağıt için çalışma ortamında yeterli ve elektronik araç gereç için de gerekli alan olması gerekmektedir. Bu temel özelliklere ek olarak çalışanın bireysel eşyaları için rahatlıkla yer bulabileceği alan olması da gerekmektedir. Geleneksel ofisler, iç düzenlemelerinde sınırlı imkân veren ve hiyerarşinin etkili olduğu mekânlardır. Kıdemli kişilerin bireysel odalarının daha özel tutulduğu ve aralarında keskin sınırları olan bölüm kimliklerine sahip, küçükten büyüğe, farklı bölünmelerden oluşan mekânları içermektedir. Yeni ofis düzeninde ise; toplantı ve etkileşim için çeşitli mekânların, çalışma düzeninin çeşitliliğinde, daha fazla etkileşimle yüz yüze toplantılardan video konferanslarına kadar her türlü iletişimin ve takım çalışmasının özendirecek çalışma düzeninde değişiklikler olmuştur. Kişisel etkileşim ofis içinde yer alan önemli bir aktivitedir. Ofis binalarında ve etkileşime olanak sağlayacak bir ortam yaratılmalıdır. Günümüz örneklerinden incelediğimizde bu özellikleri karşılayan ofisler çoğunlukla sektör olarak tasarım içeren, medya, iletişim, reklam, mimari ofis gibi kurumsallığını önemseyen, yaratıcı ofislerdir. Teknolojinin sürekli değişmesi ile insanın hayat standardının artması ve is yerlerinde geçirilen sürelerin artması, evinde ve diğer yerlerde elde ettiği rahatlığı artık işyerinde de aramasına sebep olmuştur. Bu nedenle ofis binası, sadece işlevsel olarak hizmet veren bir yapı olarak değil, birçok kişinin günün büyük bir bölümünü geçirdiği yer olarak ele alınmalıdır. Kullanıcı gereksinimlerine ve memnuniyetine, motivasyonu etkileyecek sosyal ihtiyaçların karşılanacağı, ofis yapıları içerisinde ki sosyal alanlara önem verilmelidir. Bu tez çalışması kapsamında toplumun her kesiminden kişilerin mutlaka iletişim kurduğu bankaların ofis dizaynları kurumsal iletişim açısından incelenmeye çalışılacaktır. Bu çalışmada, ilk bölümde, kurumsal iletişim kavramı ve bu kavramın unsurları incelenecektir. Sonraki bölümde, ofis dizaynı ve unsurları ele alınacaktır. Ofis dizaynlarının kurumsal iletişim açısı üzerine yapılan araştırmayı kapsayan bölümde, Türkiye’de faaliyet gösteren bankalardan en fazla şube sayısına ait 10 banka örnek alınarak ve aktif web sayfaları kullanılarak irdeleme yapılmıştır. Bankaların web sayfalarında paylaştıkları bilgiler doğrultusunda kurumsal iletişim ve ofis dizaynları incelenerek gerekli değerlendirmeler yapılacaktır. Sonuç bölümünde, kurumsal iletişim ve ofis dizaynı kavramlarına yönelik bilgi ve bulgular harmanlanarak ofis dizaynının kurumsal iletişim açısından öngörüler yer alacaktır. -------------------- Today, the prominence of office design is increasingly recognized and appreciated by more organizations. Office design, which plays a leading role in the reflection of self-values and culture of a company, is also a source of motivation for employees as well as for identification of corporate identity. The organization that will be in the eyes of business partners and the public is directly contributing to the prestige. For this reason, many institutions are looking for the necessary solutions to construct the office as a living and working place. As a social environment, a "modern office" should be able to respond to all the needs related to communication, interaction and concentration functions and to enable activities such as sitting, chatting, resting, eating and drinking and working. The priority of work spaces is an ergonomic working environment where the physical comfort of the users is ensured. Users feel comfortable and secure in the environment they work, increase their motivation and increase their productivity together. Apart from all the humanitarian needs within the basic requirements of the working environment, it must be adequate for the file and paper in the working environment and also necessary for electronic equipment. In addition to these basic features, it is also necessary to have an area where the employee can easily find space for individual goods. Traditional offices are places where hierarchy is effective, with limited access to internal regulations. It consists of spaces of small, large, different divisions, with individual identities of senior persons being more specific and having sharp identities with sharp boundaries between them. In the new office layout; there have been changes in the variety of venues for meetings and interactions, in the diversity of working arrangements, in more interactive meetings from face to face meetings to video conferences, which will encourage all communication and teamwork. Personal interaction is an important activity within the office. An environment should be created in office buildings and allowing interaction. When we examine the examples of today, offices that meet these specifications are mostly creative offices that care about institutionalization such as media, communication, advertising, architectural office, which contain design in the sector. Increasing the standard of living of people with the continuous change of technology and increasing the periods spent at work places, and the comfort that they have obtained at home and elsewhere has caused the search in the workplace. For this reason, the office building should be regarded not only as a functionally functional building, but as a place where many people spend most of their day. The social needs in office buildings should be emphasized so that the social needs that affect the user needs and satisfaction, motivation, will be met. Within the scope of this thesis study, the office designs of the banks that are communicated by all sections of the society will be tried to be examined in terms of corporate communication. In this study, in the first part, the concept of corporate communication and the elements of this concept will be examined. In the next section, the office design and elements will be discussed. In the section covering the research on the institutional communication aspect of office designs, 10 banks belonging to the maximum number of branches from the banks operating in Turkey were taken as sample and analyzed using active web pages. Corporate communication and office designs will be examined in line with the information that the banks share on the web pages and necessary evaluations will be made.