Üniversite öğrencilerinde duygusal zekanın psikolojik sıkıntı belirtileri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZA GÜNGÖR

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

ÜNİVERİSTE ÖĞRENCİLERİNDE DUYGUSAL ZEKANIN PSİKOLOJİK SIKINTI BELİRTİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Bu araştırma üniversite öğrencilerinde duygusal zekanın psikolojik sıkıntı belirtileri üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve Kadir Has Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından seçilen, 155’i kız, 151’i erkek olmak üzere toplam 306 öğrenci üzerinde 2007-2008 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin duygusal zekalarının ölçülmesinde Bar-On EQ-i ve psikoloijk sıkıntı belirtilerinin ölçülmesinde SCL-90-R kullanılmıştır. Ayrıca cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, ekonomik düzey ve aile türü gibi demografik değişkenlere ilişkin verilerin toplanması amacıyla, Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilen çözümlenmesinde, Hiyerarşik Regresyon Analizi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, Bağımsız Grup t-Testi, Kruskal Wallis-H Testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, üniversite öğrencilerinin psikolojik sıkıntı belirtilerinin duygusal zeka ve demografik değişkenler tarafından yordandığı, duygusal zekanın ve psikolojik sıkıntı belirtilerinin demografik değişkenlere (cinsiyet, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, aile türü ve ekonomik düzey) göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT THE EFFECT OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE SYMPTOMS OF PSYCHOLOGICAL DISTRESS AT UNIVERSITY STUDENTS The aim of the research was to investigate the effect of the emotional intelligence on the symptoms of the psychological distress at university students. The research was realised at the first semester of 2007-2008 academic calendar. The research was carried out with a sample of 306 students, 155 of which were female and 151 of which were male, from the different departments of Atatürk Education Faculty and Economics and Administrative Sciences Faculty at Marmara University and Kadir Has University. In order to evaluate students’ emotional intelligence Bar-On EQ-i and in order to evaluate students’ symptoms of psychological distress SCL-90-R has been used. And also Personal Information Form has been used in order to get demographic variables which included gender, educational level of the parents, economic level and type of the family. Pearson Moment Correlation, Hierarchical Regression Analysis, Kruskall Wallis-H and Mann Whitney-U Test and The Independent Group t Test were applied to analyze the row data. The result showed that the symptoms of psychological distress were predicted by emotional intelligence and demographic variables. The symptoms of psychological distress and emotional intelligence differed in terms of demographic variables.