Proje tabanlı öğrenmede çoklu zeka yaklaşımının matematik öğrenme başarısına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MESUT TABUK

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

PROJE TABANLI ÖĞRENMEDE ÇOKLU ZEKÂ YAKLAŞIMININ MATEMATİK ÖĞRENME BAŞARISINA ETKİSİ Bu araştırmanın amacı, matematik dersinde uygulanan proje tabanlı öğrenmede çoklu zekâ yaklaşımının öğrencilerin matematik dersi başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, ön test–son test kontrol gruplu modelde düzenlenmiş deneysel bir çalışmadır. Deneysel uygulama, 2006–2007 eğitim ve öğretim yılı ikinci döneminde İstanbul ili Fatih ilçesindeki iki ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini bu iki okulun 144 adet 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Her iki okulda da olarak ikişer adet deney ve birer adet kontrol grubu seçilmiştir. Deney gruplarında proje tabanlı öğrenme gerçekleştirilirken kontrol gruplarında geleneksel öğrenme gerçekleştirilmiştir. Deney–1 grubunda projeler öğrencilerin en yüksek puan aldıkları zekâ alanına paralel verilirken, deney–2 grubunda ise öğrencilerin en düşük puan aldıkları zekâ alanına paralel olarak verilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, matematik başarı testi, matematiğe karşı tutum testi ve çoklu zekâ alanları belirleme envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, matematik dersinde uygulanan proje tabanlı öğrenmede çoklu zekâ yaklaşımının öğrencilerin matematik dersi başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına istatistik olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Anahtar kelimeler: Proje Tabanlı Öğrenme, Çoklu Zekâ Yaklaşımı, Matematiğe Karşı Tutum, Matematik Başarı ABSTRACT THE EFFECTS OF MULTIPLE INTELLIGENCE APPROACH IN PROJECT BASED LEARNING ON MATHEMATICS ACHIEVEMENT The purpose of this research is to determine the effects of multiple intelligence approach in project based learning applied in mathematics lesson on the students’ mathematics achievements and students’ attitudes towards mathematics. The research was an experimental study designed according to pretest-posttest design with control group. The experimental study was conducted at two primary schools in the Fatih district of İstanbul in the spring semester of 2006–2007 education years. A total of 144 students of 6th classes of these schools participated. In each school, three classes were chosen as two experiment groups and one control group. While students in the experimental groups were learning mathematics with project based learning, the control group students learned mathematics with traditional methods. While in the first experiment group the project topics were assigned according to intelligences which the students’ maximum points in multiple intelligence quizzes, in the second experiment group, the project topics were assigned according to intelligences which the students’ minimum points in multiple intelligence quizzes. The data were gathered through a mathematics achievement test, a mathematics attitude test and a multiple intelligence quiz. The data were analyzed descriptively and then the findings were determined and evaluated based on the research questions. At the end of the study, it was found that there was no statistically important effect of multiple intelligence approach in project based learning applied in mathematics lesson on the students’ mathematics achievements and students’ attitudes towards mathematics. Keywords: Project Based Learning, Multiple Intelligence Approach, Attitude towards Mathematics, Mathematics Achievement