Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarinin tercih edilme nedenlerinin belirlenmesi ve analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MENDERES KAM

Danışman: GÜRCAN ATAKÖK

Özet:

MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM OKULLARININ TERCİH EDİLME NEDENLERİNİN BELİRLENMESİ VE ANALİZİ Ülkemizin dünyadaki gelişmelere ve bilgi toplumuna uyum sağlayabilmesi, uluslar arası rekabet gücünü geliştirebilmesi, işsizlikle mücadele edebilmesi ve sosyal refah düzeyini yükseltebilmesi için, işgücü piyasasının talep ettiği nitelikte insangücü yetiştirecek eğitim sistemi büyük önem arz etmektedir. Türkiye’de nitelikli insan gücünü yetiştirecek en önemli eğitim kademesinin ortaöğretim ve ortaöğretimde de mesleki ve teknik eğitim sisteminin olduğu görülmektedir. Türk eğitim sisteminde ortaöğretim, temel eğitimini bitiren nüfusun işyaşamına ve üniversiteye hazırlanması şeklinde tanımlanabilecek ikili bir işlev yüklenerek, ortaöğretime hem çok zor ve aynı zamanda kritik önem taşıyan bir rol yüklenmektedir. Meslek seçimi insan yaşamının en önemli kararlarının arasında yer aldığı kabul edilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarının tercih edilmesinde aile, okul, çevre vb. gibi birçok neden etkili olmaktadır. Bu araştırma; giriş, materyal ve yöntem, bulgular ve tartışma, sonuç ve değerlendirmeler olmak üzere dört bölümde toplanmıştır. Bu araştırmada; mesleki ve teknik ortaöğretim okullarına devam eden öğrencilerin okullarını tercih etmelerini etkileyen nedenlerin neler olduğunun belirlenmesi ve öğrencilerin okul tercihlerinde etkili olan nedenlerin etki durumlarının analizi amaçlanmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarının tercih edilmesini etkileyen nedenleri incelemeyi amaç edinen bu araştırma da Üsküdar ilçesinde bulunan mesleki ve teknik ortaöğretim okullarının10.sınıflarında eğitim-öğretim gören 503 öğrenciden anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Marmara Üniversitesi web sitesi anket sistemi kullanılmıştır. Öğrenciler, web sitesi anket sisteminde oluşturulan anket formunu doldurmuşlardır. Bu bağlamda, Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarına devam eden öğrencilerin okullarını tercih etmelerine etki eden nedenler, öğrencilerin bakış açısından ortaya konulmuştur. Sonuç olarak; mesleki ve teknik ortaöğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin okullarınıkendi istekleri doğrultusunda, yeteneklerine ve cinsiyetlerine uygun olduğunu düşündüğünden sınavdan yeterli puan alamamalarından dolayı,daha kolay iş bulabilmek ve kısa yoldan hayata atılabilmek için, “mezun olduğumda herhangi bir yüksek öğretim programına yerleşemesem bile elimde bir mesleğim olsun” düşüncesi ve iş bulma imkanlarından dolayı mesleki ve teknik ortaöğretim okullarını tercih ettikleri anlaşılmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarının tercih edilmesini etkileyen nedenlerin belirlenmesi ve analizi ile ilgili çalışmalar yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Mesleki ve Teknik Eğitim, Okul Tercihi, Meslek Tercihi ABSTRACT VOCATIONAL AND TECHNICAL SECONDARY SCHOOL 'S DETERMINATION OF CAUSES AND ANALYSIS Information society in our country, and to adapt to developments in the world of international competitiveness, develop, to elevate the level of unemployment, combat and social welfare, the education system to train qualified manpower demands of the labor market is of great importance. The most important stage of education in Turkey will train qualified human resources in the secondary section and in this section; secondary vocational and technical education system appears to be most important part. Turkish education system, secondary, and university preparation work life of the population who has completed the basic education is defined as a binary function by installing secondary education are both very difficult and at the same time a critical role is assigned to. Choosing a career of human life is considered to be among the most important decisions. Vocational and technical secondary schools to be preferred by the family, the school, the environment and so on.many reasons, such as being effective. This research; introduction, materials and methods, results and discussion, conclusions and assessments to be collected in four sections. In this study, students in vocational and technical secondary schools to determine what are the reasons that affect schools and students to be their first choice school status preferences that are effective impact analysis of the reasons intended. Preference for vocational and technical secondary schools, this study aims to examine the factors which influence vocational and technical secondary schools in the district of Üsküdar 10 classes of 503 students studying at the data collected through a survey. Survey system was used to collect data from Marmara University web site. Students completed the questionnaire created by the web site survey system. In this context, vocational and technical schools, students in secondary schools to prefer the reasons that affect the students' point of view put forward. As a result, students enrolled in vocational and technical schools, secondary schools in accordance with their own wishes, abilities and gender you think is appropriate, enough points for the exam, and the shortest way to find a job more easily in order to leap to life, "even when I graduated from higher education program I get a profession "because of the idea and job opportunities in vocational and technical secondary schools of their choice understood. Preference for vocational and technical secondary schools, studies were conducted on the identification and analysis of the reasons that affect. Keywords: Vocational and Technical Education, School Choice, Vocational Preference