Ortaöğretim kurumlarına devam eden öğrenciler ile bu kurumda çalışan öğretmenler ve yöneticilerin cinsellikle ilgili yanlış inanışla bilgi ve inanışlarının belirlenmesi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE EDA ŞENTÜRK

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın çalışma evreni, İstanbul ili Anadolu yakasından rastlantısal (randomly) olarak seçilen dört Anadolu Lisesi ve dört Meslek Lisesi’nde görev yapan öğretmenler, yöneticiler ve bu okullara devam eden lise birinci sınıf öğrencileridir. Kartal Burak Bora Anadolu Lisesi, Kadıköy Anadolu Lisesi, Kartal Anadolu Lisesi, Kartal Köy Hizmetleri Anadolu Lisesi, Üsküdar İMKB Meslek Lisesi, Kartal İMKB Meslek Lisesi, Kadıköy Handan-Hayrettin Erk Endüstri Meslek Lisesi ve Maltepe Meslek ve Anadolu Meslek liselerinden 237 birinci sınıf öğrencisi ve bu kurumlarda görev yapan 156 öğretmen ve yönetici ile çalışılmıştır. Veriler, öğrenciler ile öğretmen ve yöneticilerin demografik özelliklerini ve cinsellikle ilgili yanlış inanışlarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan “Cinsellikte Yanlış Bilgi ve İnanışlar Formu” ile toplanmış, öğrencilere bir saatlik cinsellikle ilgili yanlış inanışlar hakkında eğitim verilmiş, eğitim öncesi ve sonrası ön test-son test uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar aşağıda lenmiştir; • Araştırmaya katılan kadın ve erkek öğretmen ve yöneticilerin, CBİ testi puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0.05). • Araştırmaya katılan Anadolu Lisesi öğretmen ve yöneticileri ile Meslek Lisesi öğretmen ve yöneticileri arasında CBİ testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmaktadır (p<0,05). Anadolu Lisesi öğretmen ve yöneticilerini puan ortalaması, Meslek Lisesi öğretmen ve yöneticilerinden daha yüksek bulunmuştur. • Evli öğretmen ve yöneticiler ile bekâr öğretmen ve yöneticiler arasında CBİ testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05). • Çocuk sahibi olan ve olmayan öğretmen ve yöneticiler arasında CBİ testi puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0.05). Çocuk sahibi olmayan öğretmen ve yöneticilerin puan ortalamaları ile çocuk sahibi olmayan öğretmen ve yöneticilerin puan ortalamaları arasında fark bulunmamaktadır. • 10 yıl veya altı hizmet yılı olan öğretmen ve yöneticiler ile 10 yıldan fazla hizmet yılı olan öğretmen ve yöneticiler arasında CBİ testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05) • Hayatlarını en çok köyde, kasabada, şehirde ve büyük şehirde geçiren öğretmen ve yöneticiler arasında CBİ testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05). • Branşlarına göre öğretmen ve yöneticiler arasında CBİ testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05). • Araştırmaya katılan kız öğrenciler ile erkek öğrenciler arasında CBİ ön ve son test puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05) • Anadolu Lisesi öğrencileri ile Meslek Lisesi öğrencileri arasında CBİ ön ve son test puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmaktadır (p<0,05) Anadolu Lisesi öğrencilerinin ön ve son test puan ortalamaları, Meslek Lisesi öğrencilerinden yüksektir. • Araştırmaya katılan öğrencilerin anne ve baba eğitim durumlarına göre CBİ ön testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmaktadır (p<0,05). Anne ve babaların eğitim seviyeleri yükseldikçe, ön testten alınan puanlar yükselmektedir. • Araştırmaya katılan öğrencilerin aile tiplerine ve hayatlarını en çok geçirdikleri yere göre CBİ ön ve son testi puan ortalamaları açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05).