İlköğretim okul yöneticilerinin yenilik yönetimine ilişkin tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MESUDE ZÜHAL TOP

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

İLKÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNİN YENİLİK YÖNETİMİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ Yenilik son on yılın moda kelimesidir. Yeniliği teşvik etmek, gelişmekte olan ulusların ekonomik kalkınmalarında temel araç olmuştur. Küresel bir ekonomide daha iyi rekabet edebilmek için bu ülkeler yenilik yönetimine daha fazla odaklanmaktadırlar. Yenilik, yeni bilginin ve fikirlerin, yeni süreç ve yöntemlerin geliştirilmesi ve bunların ekonomik ve sosyal fayda sağlamaları yönünde uygulanmalarıdır. Yenilik ihtiyacı işletmelerle, endüstriyle ve devletle sınırlı olmayıp, çağdaş yaşamın her alanında, özellikle de eğitim sisteminde yenilik benimsenmelidir. Eğitim bir ülkenin başarı ve refahı için anahtardır. Yeniliğin dünyası gelecek nesiller tarafından belirleneceğine göre bugünün öğrencileri yeniliğin artan önemini ve yeni bilgilerin yaratılmasındaki rolünü iyi kavramalıdırlar. Eğitimcilerin, öğrencilerini geleceğin yenilikçileri olarak başarıyla yetiştirebilmeleri için kendilerinin de yenilikçi olmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, yenilik yönetiminin ilköğretim okulu yöneticileri tarafından ne ölçüde benimsendiğinin araştırılması ve yeniliğe karşı tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmada yöneticilerin cinsiyet, kıdem, sahip olduğu pozisyon ve eğitim durumu gibi değişkenlerinin yenilik algılamalarına etkileri incelenmektedir. Çalışmanın bir amacı da eğitim sisteminde yeniliğin önemine dikkat çekmektir. Öncelikle ilgili literatür taraması ile yenilik kavramı, daha sonra da yenilik ile okul yönetimi arasındaki ilişki sunulmuştur. Çalışmanın ampirik analizinde yöneticilerin tutumlarını belirlemek amacıyla veri toplama aracı olarak “Beşli Likert Ölçekli” bir anket düzenlenmiştir. İki bölümden oluşan anketin birinci bölümü ankete katılanların demografik özelliklerini ölçecek sorular içermektedir. Konunun uzmanları ile yapılan görüşmelerden ve araştırmanın güvenirlilik ölçümlerinden sonra ikinci bölümü oluşturan 53 soru 24’e indirilmiş ve anket son halini almıştır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle İstanbul’da bulunan 300 ilköğretim okulu müdür ve müdür yardımcıları ile yüz yüze anket uygulanmıştır. Veri analizleri SPSS v.15 istatistik programı ile yapılmıştır. Sonuçlara göre, cinsiyet, yaş ve kıdemin yöneticilerin yeniliğe karşı tutumlarına doğrudan anlamlı bir etkisi olmadığı bulunmuştur. Diğer taraftan tutumlar ile yöneticilerin mevki ve eğitim düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak, sonuçlar yorumlanmış ve Türk eğitim sistemindeki yenilik politikaları ile ilgili öneriler getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yenilik, İlköğretim Okul Yöneticileri, Yönetici Tutumları ABSTRACT A STUDY ON PRIMARY SCHOOL PRINCIPALS’ ATTITUDES TOWARD INNOVATION MANAGEMENT Innovation is a buzz-word of the last ten years. Promoting innovation has become the principal means of economic growth in the leading nations. To better compete in a globalised economy these countries focus increasingly on innovation management. Innovation is the development of new knowledge and ideas, new processes and new methods, and applying these for economic and societal benefit. The need for innovation is not confined to business, industry and government but every area of modern life especially education system must embrace innovation. Education is the key for success and welfare of a country. Since the new world of innovation will be determined by the next generation, today’s students need to understand the growing importance of innovation and their role in creating new knowledge. For educators to be successful in teaching students to step up and become tomorrow’s innovators, they must become innovators themselves. The purpose of this study is to investigate the extent to which primary schools’ principals adopt innovation management and determine their attitudes toward innovation. The research examines the role of the variables such as gender, seniority, position or educational background of the principals that influence the innovation perception of them. The aim of the study is also to attract attention on the importance of innovation in the education system. First innovation concept was introduced by reviewing the related literature. Next, the relation between innovation and school management was presented. For the empirical analysis of the study, to determine the attitudes of the principals a questionnaire with five point Likert scale was developed as the data collection instrument. Questionnaire was composed of two parts where the first part included items to measure the demographic characteristics of the respondents. After conducting interviews with the experts and measuring the reliability of the survey, 53 questions of the second part dropped to 24 which constitute the final version of the questionnaire. Using simple random sampling method the face to face interviews were conducted with 300 principals and assistant principals at the primary schools located in Istanbul. Data analysis was performed with SPSS v.15 statistical program. According to the results, it is determined that gender, age and seniority have no significant direct impact on the principals’ attitudes toward innovation. On the other hand, significant relationships emerged between attitudes and position and educational background of the principals. Finally results were interpreted and some suggestions were made for the innovation policy in the education system of Turkey. Key Words: Innovation, Primary School Principals, Principals’ Attitudes