İlköğretim sınıf müzik eğitiminde Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışmalarının müziksel yaratıcılık sürecine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA KANDEMİR

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

İLKÖĞRETİM SINIF MÜZİK EĞİTİMİNDE ORFF YAKLAŞIMIYLA DOĞAÇLAMA ÇALIŞMALARININ MÜZİKSEL YARATICILIK SÜRECİNE ETKİSİ Bu araştırma, sınıf müzik eğitiminde Orff yaklaşımıyla yapılan doğaçlama çalışmalarının öğrencilerin müziksel yaratıcılık sürecine etkisinin sorgulanması ve sonuçlar dahilinde ilköğretim müzik dersi programı için bazı önerilerde bulunabilme düşüncesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın genel amacı, Orff yaklaşımıyla doğaçlama yönteminin, müziksel yaratıcılığın gelişimindeki etkilerini belirlemektir. Araştırmada, ön-test/son-test/kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Açı İlköğretim Okulu’nda okuyan 4. sınıf öğrencilerinden oluşan (n=21) deney grubu ve yine 4. sınıf öğrencilerinden oluşan (n=21) kontrol grubu oluşturmaktadır. Araştırmanın öntest aşamasında Khatena ve Torrance tarafından geliştirilen “Sesler ve Sözcüklerle Yaratıcı Düşünme” adlı ölçek deney ve kontrol grubuna uygulanmıştır. Daha sonra sadece deney grubu ile 6 hafta süresince Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışması yapılmış, kontrol grubu ise bu çalışmadan muaf tutulmuştur. Araştırmanın sontest aşamasında aynı ölçek deney ve kontrol grubuna uygulanmış ve Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışmasının öğrencilerin müzikal yaratıcılıklarına etkisi olup olmadığı ölçülmeye çalışılmıştır. Ön-test ve son-test sonuçlarının analizinde Mann Whitney U ve Wilcoxon testleri kullanılmıştır. İstatistiksel analiz sonuçlarına göre Orff yaklaşımı ile eğitim alan deney grubundaki öğrencilerin müzikal yaratılık düzeylerinde anlamlı artış saptanırken kontrol grubundaki öğrencilerin düzeylerinde herhangi bir değişiklik olmamıştır. Anahtar Kelimeler: Orff Yaklaşımı, doğaçlama, müzikal yaratıcılık, müzik eğitimi, Orff çalgıları ABSTRACT THE EFFECT OF ELEMENTARY SCHOOL MUSICAL EDUCATION WITH ORFF-SCHULWERK IMPROVISATION STUDIES ON MUSICAL CREATIVITY PROCESS This study is designed to investigate the effect of improvisation studies with Orff-Schulwerk on musical creativity process of students and on the basis of results, is intended to make some contribution for development of an elementary school musical curriculum. The main aim of the study is to explore the effect of improvisation studies with Orff-Schulwerk on development of musical creativity. Pre-test/post-test with control group trial model is used in this study. Fourth grade students of Açı Elementary School are enrolled for both the study (n=21) and the control groups (n=21). “Thinking Creatively with Sounds and Words” scale developed by Khatena and Torrance was applied as pre-test to both study and control groups. The study group received Orff-Schulwerk improvisation sessions for six weeks where as students of control group attended their regular music classes. The same scale of Khatena and Torrance was applied as post-test to both groups so that to recognize if Orff-Schulwerk improvisation studies have any effect on musical creativity of fourth grade students. Pretest and posttest results were analyzed by using both Mann Whitney U and Wilcoxon tests. Statistical analysis showed that the musical creativity of the study group who received Orff-Schulwerk improvisation sessions increased where as in control group musical creativity remained unchanged. Key words: Orff-Schulwerk, improvisation, musical creativity, musical education, Orff instruments