Problem kurma yaklaşımı ile işlenen tam sayılar konusunun öğrencilerin akademik başarısına ve matematik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMET ŞAHAL

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

Matematik eğitimi alanında geçmişten günümüze birçok değişiklik olmuş ve hiçbir zaman kaydedilen ilerlemeler yeterli görülmemiştir. Bu değişimler özel olarak konular bağlamında da yaşanmaktadır. Matematik eğitimcileri sürekli yeni arayışlar içinde olmuşlardır. Problem kurma yaklaşımı da özel konular bağlamında etkisinin araştırıldığı konulardan biridir. Bu çalışmada problem kurma yaklaşımıyla işlenen 6. sınıf tam sayılar konusunun öğrencilerin akademik başarılarına ve matematik tutumlarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde bulunan bir ortaokulun 6. sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Uygulamada tam sayılar konusu başarı testi ve matematik tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada “ön-test son-test kontrol gruplu” deneme modeli kullanılmıştır. 69 katılımcıdan oluşan çalışma grubuna (deney grubu 34, kontrol grubu 35 öğrenci) uygulamaya katılacak öğrenciler seçilirken gönüllülük esas alınmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre problem kurma yaklaşımının tam sayılar konusundaki akademik başarıyı olumlu yönde etkilediği, öğrencilerin matematik tutumları üzerinde kayda değer bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Problem Kurma, Tam Sayılar, Matematik Başarısı, Matematik Tutumu ABSTRACT There have been many changes in the field of mathematics education and none of those changes have been regarded satisfactory. Those changes are also valid in the contexts of different topics in mathematics. Maths educators have always been investigating new techniques for better maths education, one of which is problem posing approach. The aim of this study is to analyze the effects of the topic of integers, which is taught by using problem posing approach, in the sixth grades. Within this respect, students’ academic achievements and attitudes towards mathematics were investigated. Participants were sixth grade students from a secondary school in İstanbul. In the study, achievement test on integers and mathematical attitudes were used as scales. “Pre-test post-test with control group” test model was used in the study. All 69 (Test Group: 34 students; Control Group:35 students) participants were volunteer in the study. Findings of the study revealed that the problem posing approach has positive effect on the academic achievement of the students whereas it does not have any significant effect on the stundents’ attitudes towards mathematics. Key words: Problem posing, Integers, Mathematic achievement, Mathematical attitude.