Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tahsin Mustafa Çopur
Danışman: MEHMET TIĞLI
Özet:Pazarlamanın gelişim süreci içerisinde üretim odaklı olmaktan çıkıp müşteri odaklı düşünmeye başlamasıyla birlikte müşterinin ne istediği beklentilerinin ne olduğu daha fazla ön plana çıkmıştır. Bu süreçle birlikte müşterinin ne istediğinin anlaşılması ve bu isteklerinin nasıl karşılanacağının araştırılması da önem kazanmıştır. Kitlesel üretim sayesinde neredeyse birbirinden hiçbir farkı kalmayan ürünlerin pazarda dolaşması firmaların rekabet edebilmelerini zorlaştırmış ve onları müşteri tam olarak ne istiyor ve neye ihtiyaç duyuyor sorularının cevabını aramaya itmiştir. Müşteri beklentilerinin araştırılması ve bunların üretim mantığı içerisinde kendine yer bulması, kitlesel kişiselleştirme yaklaşımı olarak karşımıza çıkmaktadır. Firmaların rekabet güçlerini ya da karlılıklarını arttırmak ve sürekliliğini sağlayabilmek için başvurdukları yöntemlerden biride ya mevcut ürünlerini geliştirmek ya da yeni bir ürün geliştirmektir. Toyota’nın Corolla modelini yıllardır üretmesi ve belli dönemlerde sürekli yenilemesi bu modelin yaşam eğrisini uzatmıştır. Apple firmasının ürettiği ilk akıllı telefon ise tamamen yeni bir üründür. Ancak teknolojinin hızlı gelişmesi ve Ar-Ge’ ye yatırım yapılması sayesinde rakiplerinde alternatif ürünler ortaya çıkarmasını kolaylaştırmış ve rekabeti hızlandırmıştır. Günümüzde ise firmalar kitlesel kişiselleştirme yaklaşımı ile hem kitlesel üretimin maliyet avantajından yararlanıyor hem de ürünlerini müşterinin talebine göre şekillendirerek ve müşteri memnuniyeti sağlayarak hayatiyetlerini devam ettiriyorlar. Ülkemizde bunun bir örneğini de bilişim sektöründe Casper firması vermektedir, kişiselleştirilmiş üretime müsait üretim platformları ve bilgisayar ana yapısı oluşturarak müşterinin dilediği şekilde bellek, disk veya ekran kartı gibi pek çok bileşeni değiştirebilmesine imkân sağlamaktadır. Firma yetkilileri bu sayede pazar lideri olduklarını ifade etmektedirler. Bu çalışmanın amacı her geçen gün kitlesel kişiselleştirmenin öneminin artmasıyla bu yaklaşımın yeni ürün geliştirme süreçlerini nasıl etkilediğinin araştırılmasıdır, çalışmada derinlemesine mülakat yönteminin kullanılması 5 farklı sektörün önde gelen firmalarının yeni ürün geliştirirken kitlesel kişiselleştirme yaklaşımını ne ölçüde benimseyip uygulayabildikleuygulayabildiklerini anlamaya yöneliktir. ABSTRACT The marketing has become to a customer oriented from being production oriented within its period of development as well as the desires and expectations of the customer have come into prominence. Together with this period understanding the customer’s needs and investigations of how to meet these needs have become more an issue. Because of the mass production the products put on the market are almost same and by this reason the competition of the companies have become difficult and pushed them to find responds to the questions as what the customer want exactly and what they need exactly. Customer comes across with us by investigating its expectations and finding a place within the production logic, as a mass customization approach. In order to improve the competition power or profits of the companies and to provide their continuity one of the methods they apply is to develop present products or to develop a new product. Production of Corolla model by Toyota for many years and continuously being renewed have extended its life curve. The first smart phone produced by Apple Company absolutely is a new product. But the fast development of technology and investment