Öğrenilmiş güçlülük, aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE CANLI

Danışman: Ayşin Satan

Özet:

Bu araştırmada lise öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülükleri ile aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini İstanbul ili Pendik ilçesinde devlet liselerinde okumakta olan 9, 10 ve 11. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ilçesindeki devlet liselerinin 9,10 ve 11. sınıflarından araştırmaya dahil edilen 224’ü kız, 217’si erkek olmak üzere 441 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (Rosenbaum, 1980), Aile Değerlendirme Ölçeği İletişim Alt Boyutu (Epstein, BaldwinveBishop, 1983) ve Aile Bütünlük Duygusu Ölçeği (Çeçen, 2007) kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem, tabakalı örnekleme ve küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada betimsel analizler, bağımsız grup t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Kruskal Wallis-H, Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi teknikleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülükleri ile aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasında anlamlı bir ilişkinin var olduğu bulunmuştur. Söz konusu ilişki öğrenilmiş güçlülük ile aile bütünlük duygusu arasında pozitif yönde anlamlı ve öğrenilmiş güçlülük ile aile içi iletişim arasında pozitif yönde anlamlı düzeydedir. Ayrıca öğrenilmiş güçlülük ile aile bütünlük duygusu ve aile içi iletişim arasında yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, aile bütünlük duygusu ile aile içi iletişimin birlikte öğrenilmiş güçlülüğü yordadığı bulunmuştur. -------------------- In this study, it was aimed to determine the relationships between highschool students' learned resourcefulness and family sense of coherence and family communication.The universe of the study consists of 9th, 10th and 11th grade students studying in state highschools in Pendik, Istanbul. The sample consists of 441 students, 224 girls and 217 boys, who were included in the studyfrom 9,10 and 11th grade of state highschools in Pendik district of Istanbul in academic year of 2017-2018. The questionnaire which is developed by there searchertocollect information about sociodemographic features of thestudents, Rosenbaum Learned ResourcefulnessScale (Rosenbaum, 1980), McMasterFamily Assessment Device (Epstein, Baldwin and Bishop, 1983) and Family Sense of Coherence Scale (Çeçen, 2007) wereused as a data collectiontool.As a result of theresearch, it was found that there was a significant relationship between the learned resourcefulness of highschool studentsand family sense of coherence and family communication. This relationship is positively significan tbetween the learned resourcefulness and the family sense of coherence, and is positively significant between learned resourcefulness and familycommunication. As a result of multiple regression analysis between learned resourcefulness, family sense of coherence and family communication, it has been found that family sense of coherenc and family communication explain the learned resourcefulness.