Türkiye Otomotiv sektörünün gelişimi ve ihracatı arttırma statejileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nursal Sarıboğa

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN GELİŞİMİ VE İHRACATI ARTTIRMA STRATEJİLERİ Nursal SARIBOĞA Çalışma, “Türkiye Otomotiv Sektörünün Gelişimi ve İhracatı Arttırma Stratejileri” başlığı ile Türkiye’deki otomotiv sektörü yöneticilerinin sektörün ihracatının geliştirilmesi stratejileri ve rekabet gücü hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi amacını taşımaktadır. Buna göre yapılan literatür ve saha çalışmaları ile otomotiv sektörünün sorunlarının tespit edilmesi ve öneriler getirilmesi hedeflenmiştir. Son günlerde ciddi bir küresel ekonomik yavaşlamanın olabileceği yönündeki düşünceler Türkiye otomotiv sektörü açısından bir iç talep daralmasına ve yatırımların olumsuz etkilenmesine neden olacağı değerlendirmesine yol açmaktadır. Ülkemizde lokomotif sektör olan otomotiv sektörünün ihracatta da ülkemizin en önde gelen (son yıllardaki ihracat birincisi olan) sektörü olarak ithalatındaki artış ayrıca dikkat çekici özelliklerdedir. Otomotiv sektörü yöneticilerinin iç ve dış piyasa stratejileri bileşenleri üzerinde (ürünün kalitesinin rekabetselliği farklı etkilediği düşüncesi hariç) farklı düşünmedikleri sonucu belirlenmiştir. Firmaların özelliklerinden ürün tasarımı kaynağı ile ihracat kanalı konularında lisansörlerin oynadığı roller rekabet stratejilerinin farklılaşmalarının odak noktasını oluşturmaktadır. Türkiye otomotiv sektöründe görev yapan yöneticiler firmalarının özelliklerine göre farklılaşmaları dikkate alındığında kişisel özelliklerine göre daha çok farklılaşmaktadırlar. Türkiye otomotiv sektöründe hizmet içi eğitim gereksinimi bulunmaktadır. DEVELOPMENT AND EXPORT ENHANCEMENT STRATEGIES OF TURKISH AUTOMOTIVE INDUSTRY Nursal SARIBOĞA ABSTRACT The study entitled with “Development and Export Enhancement Strategies of Turkish Automotive Industry” aimed at determining the views of managers in Turkish automotive industry for developing the export strategies and improving competition power. Literature and survey studies are targeted to determine concerns and bring recommendations. Recent considerations on a possible global economic recession bring evaluations for a domestic demand shrinkage and investments be affected negatively. Rapid developments in exports of the automotive industry which is the leading one in the country are accompanied by drastic increase in its imports. It is found that managers of Turkish automotive industry managers think alike on components of domestic and international market strategies (except on effect of product quality on competitiveness). The difference in the views of managers in Turkish automotive industry on product design and export channels raise from the role of their licensers play. The differences stem more from their individual considerations than from their considerations related to the characteristics of their firms. Turkish automotive industry managers are worth to be recommended to take in-service training.