2019 İstanbul yerel seçimlerinde ittifak adaylarının siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: IRMAK KOÇ ALAMASLI

Danışman: Mehmet Özçağlayan

Özet:

1970’lerden itibaren gelişmeye başlayan yeni iletişim teknojileri devrimleri, ardından; 2000’li yılların getirisi olan Web 2,0 dönemi ve sunduğu olanaklarla birlikte, sosyal ağlar ve sosyal medya kavramlarının da varlık kazanmasıyla günümüzde birçok şey dönüşüme uğramıştır. Günümüzde yaşamakta olduğumuz çağ “Enformasyon çağ”ı, ekonomi “Ağ Ekonomisi”, toplum ise “Ağ Toplumu” şeklinde adlandırılmaktadır. Her şey, enformasyonu, yani; yeni iletişim teknolojileri bilgisini ve bu bilgiyi iyi kullanma becerisine bağlı gelişmektedir. Bu durum siyasal alanı da kaçınılmaz bir şekilde etkilemiştir. İnsanların artık rutin bir şekilde, sosyal ağlar ve sosyal medya araçlarıyla varlık göstermesi, siyasal iletişim aracı olarak sosyal medyanın kullanımını da gerekli hale getirmiştir. Sosyal medya bu koşullar içerisinde siyasal araç olarak, toplumsal hareketlerin umudu; seçim yarışlarının zaferi olmuştur. Bugüne kadar Türkiye’deki seçim süreçlerinde, siyasal iletişim aracı olarak sosyal medyadan başarılı bir şekilde yararlanılamamıştır. Ancak; 2019 İstanbul Yerel Seçimlerinde İttifak Adaylarının Sosyal Medya Kullanımlarının incelendiği bu çalışmada, siyasal iletişim aracı olarak sosyal medyanın ana arter olarak başarılı bir şekilde kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Her iki İttifak Aday’ının twitter hesapları ele alınarak; yaptıkları paylaşımlar üzerinden içerik analizi yöntemi uygulanmış; Nvivo Plus programı yardımıyla, adayların seçim dönemi boyunca en çok kullandıkları kelimeler öne çıkartılmış ve ilgili partililerle mail üzerinden gerçekleştirilen görüşme eşliğinde, başarılı bir siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı mümkün mü? Mümkünse hangi yol ve yöntemlerle sağlanmıştır? sorularının cevapları aranmıştır. -------------------- Following the new communication technologies revolutions that began to develop from the 1970s, many things have changed today with the acquisition of social networks and social media concepts along with the Web 2.0 period which was the return of the 2000s and the possibilities it offers. The era in which we live today is called the “Information Age”, the economy is called the “network economy” and the society is called the “network society”. It all develops due to the information, that is, the knowledge of the use of new communication technologies and the ability to use that knowledge well. This has inevitably affected the political sphere as well. The fact that people now routinely exist through social networks and social media means that has also made the use of social media as a required platform in political communication. Social media as a political tool in these circumstances has turned into the hope of social movements and the victory of the election races. To date, social media has not been successfully used as a means of political communication in the election processes in Turkey. However, in this study, which examined the use of social media over both of the Alliance candidates in the 2019 Istanbul local elections by content analysis method, it was revealed that social media was used successfully as a main artery as a means of political communication. By the help of Nvivo Plus program, the words that candidates used the most during the election period were put forward and, in the presence of e-mail meetings with the related parties, the answers of following questions are tried to be revealed: whether or not social media usage as a successful political communication tool was possible and which ways and methods are provided if possible.