Tüketici karar verme envanterinde cinsiyet farklılığı: akıllı telefon satın alımında bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Derya Yalçın

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

Bu çalışma tüketici karar verme envanterinde cinsiyetin akıllı telefon satın alımında farklılaştığı noktaları araştırmak ve tüketicinin akıllı telefon satın alırken dikkat ettiği unsurları belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ana kütlesini akıllı telefon satın almış 224’ü kadın,237’si erkek İstanbul Bilgi Üniversitesi öğrencileri (461 öğrenci) oluşturmuştur. Veriler SPSS 20.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde değişkenler setinin temelini oluşturan faktörlerin neler olduğunu belirlemek amacıyla faktör analizi, güvenirlik analizi kullanılmış ve karar verme tarzında cinsiyetler arası bir farklılık olup olmadığını saptamak amacıyla bağımsız örneklem t-testi yapılmıştır. Tüketici karar verme envanteri akıllı telefon satın alımında beş farklı (mükemmelliyetçi, marka bilinci olan, çok çeşit karşısında kafası karışan, ayrıntıcı-fiyat bilincinde olan, düşüncesiz alışveriş odaklı) boyut altında izlenmiştir. Kadın ve erkek tüketicilerin karar verme envanterinde farklılaştığı nokta ise; “düşüncesiz-alışveriş odaklılık” envanteri olarak görülmektedir. Bu çalışmanın, akıllı cep telefonu üreticilerine, ve gelecekte bu konuda çalışma yapacak araştırmacılara fayda sağlaması beklenmektedir. Anahtar Sözcükler: Tüketici, Tüketici Davranışları, Tüketici Karar Verme Envanteri, Tüketici Karar Verme Süreci, Cinsiyet, Cinsiyet Farklılığı, Akıllı Telefon. ABSTRACT The purpose of this study, to investigate the gender differences about the smartphone purchases and to determine the factors which are giving important by consumers when buying a smartphone. A questionnaire was applied the student who are studying at İstanbul Bilgi University who have purchased the smartphones. (224 students are women and 237 students are man). The data were analyzed with SPSS 20.0 statistical software. Obtained knowledge were evaulated by using factor analysis, reliability analysis and independent sample t-test to determine whether there is a gender differences on consumer decision-making styles. In this study, consumer decision making inventory have been observed in five different dimension (perfectionistic, brand conscious, confused by overchoice, impulsive, price-value conscious). Gender difference has been observed only one point which is “impulsive” consumer decision making inventory. Key Words: Consumer, Consumer Behaviour, Consumer Decision Making Inventory, Consumer Decision Making Styles, Gender, Gender Differences, Smartphone.