Çok şubeli bankalarda özel bankacılık strateji önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: C. Cem Önenç

Danışman: TİĞİNÇE OKTAR

Özet:

ÇOK ŞUBELİ BANKALARDA ÖZEL BANKACILIK STRATEJİ ÖNERİSİ Özel Bankacılık (Private Banking) uzun yıllardır kıta Avrupa bankacılık sektörünün içerisinde bulunmaktadır. Çalışmada özel bankacılık alanıyla ilgili pek çok faktöre yer verilmekle birlikte, asıl olarak Türkiye’de çok şubeli bankalarda özel bankacılık stratejisinin nasıl oluşturulabileceği incelenmeye çalışılmıştır. Bu nedenle çalışmanın temel amacı; öncelikle bankacılık ana yapıları ve özel bankacılık sektörünü kavramsal ve teorik olarak tam olarak algılayarak, Türkiye’de çok şubeli bankalarda özel bankacılığın konumlandırılması, yapılandırılması ve stratejik olarak sektörde nasıl fark yaratabileceğini incelemeye yöneliktir. Bu amaçla öncelikle bankacılık ve özel bankacılığa ait kavramsal ve teorik altyapı verilmiştir. Türkiye’de bankacılığın tarihsel gelişimi incelenerek, özel bankacılık yapılabilecek ortama gelinmesinin ekonomik bakışı geliştirilmiştir. Son olarak çok şubeli bankalarda özel bankacılık yapılanmasının nasıl verimli olacağına yönelik olarak bir iş yapış modeli ile desteklenmiş strateji önerisi oluşturulmaya çalışılmıştır. Strateji önerimize göre, özel bankacılık konusu Türkiye’de yeni olmakla beraber, gelişme potansiyeli düşünüldüğünde özel önem verilmesi gereken bir alan olarak görülmektedir. Bu doğrultuda rekabetten farklılaşacak çok şubeli bankalarda, tüm şube aracılığı kullanılarak bir iş modeli oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bu iş modeli ile desteklenen strateji önerimizin önümüzdeki dönemde özel bankacılık sektörü içerisinde göreceli olarak yeni bir yaklaşım olarak karlılık ve verimlilik üzerine ciddi katkılarda bulunabileceği söylenebilir. Anahtar Kelimeler: Özel bankacılık, servet yönetimi, çok şubeli bankacılık, müşteri sınıflandırma, müşteri ilişkileri yönetimi, varlık piramidi, zenginliğin kaynağı. ABSTRACT STRATEGY PROPOSAL FOR PRIVATE BANKING IN A MULTI-BRANCH BANK NETWORK Private Banking has been in the banking sector for a long time in continental Europe. Although the study deals with many factors regarding the private banking sector, it attempted mainly to analyze the mechanics of a strategy proposal for private banking in a multi-branch bank network in Turkey. Therefore, the main objective of this study is, by first perceiving theoretically and conceptually banking and private banking structures, to analyze positioning and structuring of private banking in multi-branch banks in Turkey and how to make a difference in the sector from a strategic perspective. To this end, first, the conceptual and theoretical structure of the private banking sector in Turkey is presented. In the following section, the historical evolution of the banking sector together with an economical vision of private banking in Turkey is analyzed. Finally, it was attempted to make a strategy proposal supported by a modus operandi on how to carry out efficient private banking operations in multi-branch banks. According to our strategy proposal, although private banking is a nascent business in Turkey, it is seen as field that merits special care considering its development potential. In this direction, a business model is tried to be built for multibranch banks to differentiate themselves from competitors based on use of intermediation of the whole branch network. It can be said that as a relatively new approach in the private banking sector in the future, this strategy proposal of ours, which is supported by this business model, can make remarkable contribution to profitability and efficiency. Keywords: Private banking, wealth management, multi-branch banking, customer classification, customer relations management, asset pyramid, origin of wealth.