Toplam kalite yönetimi ilkelerinin sıralanmasında çalışan katılımının yeri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EKİN ÖZTOPRAK

Danışman: FATMA AYANOĞLU ŞİŞMAN

Özet:

Sunulan çalışma, üç bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde toplam kalite yönetimi ile ilgili konular ele alınmıştır. Kalite ile ilgili kavramlar, toplam kalite yönetimi öncesi kalite hareketi ve toplam kalite yönetimi kavramı burada ele alındıktan sonra kalite yönetim sistemi ile ilgili kavramlara yer verilmiştir ve kalite yönetim sistemlerinin uygulanmasındaki engeller üzerinde durulmuştur. ISO serisi kalite yönetim sistemlerine odaklanan bu bölümde yer alan ISO 9000 (Kalite Yönetim Sistemleri) ailesi standartları, revizyonları ile birlikte, standart, akreditasyon, CE İşareti kavramlarına yer verilmeden önce ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde toplam kalite yönetimi ilkeleri ele alınmıştır. Bu bölüm, söz konusu ilkelerden çalışan katılımı üzerine odaklanmıştır. Toplam kalite yönetimi ve çalışanların (karar verme süreçlerine) katılımı burada ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde, örnek bir işletme incelemesi sunulmuştur. İlgili bölüm, örnek işletmenin toplam kalite yönetimi ilkeleri çerçevesinde ayrıntılandırılmıştır. Toplam kalite yönetimi ilkeleri için ideal sıralamanın elde edilmesi, çalışmanın bu bölümünde ele alınmış ve çalışmanın amacı olarak tanımlanmıştır. İdeal sıralamanın öncelikle seçilen örnek işletmeye, sonra da diğer işletmelere referans olması amaçlanmıştır. Bu bölümde, toplam kalite yönetimi ilkelerinin sıralanmasında çalışan katılımı ilkesinin yeri ile ilgili değişiklik ve çalışan katılımın artması ele alınmıştır. Bu bağlamda ele alınan işletmede ortaya çıkan müşterilerle ilgili olumlu sonuçlara yer verilmiş ve tüm bu açıklamalar çalışmanın amacına dahil edilmiştir. Ek olarak, çalışmada öne çıkan ilkenin jargona uygun kullanılmasının önemi vurgulanmıştır. Üçüncü bölüm, çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan Analitik Hiyerarşi Prosesi yöntemi ile ilişkilendirilmiştir. Bu bağlamda, Microsoft Excel 2010 tablolarına ve Super Decisions Yazılımı sonuçlarına yer verilmiştir. ABSTRACT Presented study consists of three parts. First part of the study includes topics related to total quality management. Terms related to quality, quality movement prior to total quality management and total quality management term included here. Then, quality management system concept and barriers in implementation of quality management systems discussed. Study herein focuses on ISO quality management systems series. ISO 9000 (Quality Management Systems) family of standards covering the revisions are handled before presenting the terms standart, accreditation and CE Sign. Principles of total quality management are handled in second part of the study. This part focuses on those principles of total quality management, especially employee involvement. Total quality management and employee involvement (in decision making process) are handled here. A case study is presented in the third part of the study. Related part is elaborated with the principles of total quality management used in a corporate organization. Obtaining ideal ranking for the principles of total quality management which can be defined as the aim of the study is covered. Ideal ranking is aimed to be a reference primarily for studied corporate organization, and afterwards for other organizations. Aforementioned part debates on change related to place of employee involvement principle in ranking principles of total quality management and enhancement in employe involvement. Thereby, positive results related to customers which arose in the corporate organization case are presented and all those explanations are included in the aim of the study. Furthermore, importance of compliant use of distinguishing principle of this study with jargon is also emphasized. Third part is related with Analytic Hierarchy Process, which is one of the multi criteria decision analysis methods. In this context, tables created in Microsoft Excel 2010 and results of Super Decisions Software are also presented.