Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Film Tasarımı Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: IŞIN AKPINAR
Danışman: Seçkin Sevim
Özet:
Yirmi birinci yüzyılda giderek etkisini artıran dijitalleşme, film izleme deneyimini de köklü bir biçimde dönüştürmüştür. Dikkat kıtlığının belirleyici olduğu bu süreçte “dijital yerli” olarak adlandırılan ve dijital teknolojinin içine doğmuş genç izleyici kitlesi; akıllı televizyon, bilgisayar, cep telefonu ve tablet gibi çeşitli ortamlarda geleneksel izleme deneyiminden farklı bir izleme alışkanlığı geliştirmiştir. Bu çalışmanın amacı, dijital yerlilerin dijital içerik platformlarında gerçekleştirdikleri yeni izleme deneyimini fenomenolojik bir yöntemle ortaya koymaktır. Niteliksel perspektifle gerçekleştirilen bu çalışmada; yarı yapılandırılmış görüşmelerin yanı sıra katılımcıların tuttukları günlüklerin doküman analizine yer verilmiştir. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Film Tasarımı ve Yönetimi Bölümü lisans öğrencileri arasından amaçlı örneklem kapsamında seçilen yirmi kişi (on kadın ve on erkek), araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Haftada en az on saat dijital ortamda aktif olan öğrenciler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla dijital yerli kuşağa mensup katılımcıların film izleme deneyiminin detaylarıyla ortaya çıkarılması sağlanmıştır. Ayrıca, katılımcılardan bir ay süreyle film izleme deneyimleriyle ilgili ayrıntılı günlük tutmaları istenmiş; bu süre zarfındaki film izleme deneyimlerini fotoğraf ve/veya ekran çıktıları ile zenginleştirmeleri talep edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve günlüklerden oluşan dokümanlar, kategorik olarak analiz edilmiştir. Dijital yerlilerin bu yeni izleme alışkanlığı; seri izleme (arka arkaya birkaç bölüm izleme), destansı izleme (bir defada en az bir sezon izleme), çoklu izleme (aynı anda birden fazla içerik izleme), kesintili izleme (ara vererek, durdurup başlatarak izleme), hareket hâlinde izleme (yolculuk, yürüyüş ve spor gibi aktiviteler sırasında izleme), uzun içerikler yerine kısa içerikler izleme, durum odaklı içeriklerden çok aksiyon odaklı içerikleri izleme, hızlandırarak izleme (genellikle 1.5x veya 2x hızında izleme), atlayarak izleme (yalnızca seçilen bölümleri izleme), tekrarlı izleme (bazı bölümleri yeniden izleme) ve eş zamanlı yorumlamayla izleme (izleme süreci devam ederken yorumları sosyal medyada paylaşarak izleme) gibi tercihleri içermektedir.