Ortaöğretim kimya eğitiminde mol konusunun öğretiminde kavramsal değişim metinlerinin başarıya etkisi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF AKBAL

Danışman: Musa Üce

Özet:

Son yıllarda kimya eğitimi alanında gerçekleştirilen araştırmalarda, kimya konuları öğrenciler tarafından soyut, karmaşık ve anlaşılması zor olarak nitelendirilmektedir. Öğrencilerin anlamakta güçlük çektikleri konulardan en önemlilerinden biriside mol kavramıdır. Mol kavramını tam anlamıyla kavrayamayan öğrenciler bunu izleyen konuları anlamakta zorluk çekmektedirler. Geleneksel öğretim yaklaşımlarının öğrencilerin yanılgılarını bilimsel fikirlere dönüştürmede ve yeni bilgilerin öğrenilmesinde etkililiğinin yetersiz olduğu bilinmektedir. Bundan dolayı öğretimde farklı yaklaşımların kullanılması ve etkililiğinin sınanması gerekir. Yaptığımız çalışmanın amacı, ortaöğretim kimya eğitiminde mol kavramının öğretiminde kavramsal değişim metinlerinin başarıyı nasıl etkilediğini belirlemektir. Çalışmamız 171 tane 9. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Çalışmada ön test-son test kontrol grubu deneme modeli kullanılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise kavramsal değişim metinleri kullanılarak ders işlenmiştir. Veri toplamak amacı olarak Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT) ile araştırmacılar tarafından hazırlanan çoktan seçmeli Bilimsel Başarı Testi (BBT) kullanılmıştır. MDYT ve BBT testi her iki gruba da ön test olarak uygulanmıştır. Çalışma sonunda ise BBT gruplara son test olarak verilmiştir. Elde edilen verilerin analizi SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programı ile yapılmıştır. Değerlendirme sonucunda, mol kavramının anlaşılmasında kavramsal değişim metinlerinin klasik yönteme göre daha etkili olduğu belirlenmiştir.