Kamusal bir mal olarak yükseköğretim


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Erdoğan

Danışman: MUSTAFA ÇELEN

Özet:

Değişen ve gelişen dünyada eğitimin önemi gün geçtikte artmakta olup, yükseköğretim kademesinde nasıl bir finansman yapısının uygulanması gerektiği üzerine modeller geliştirilmektedir. Bu çalışmada, yükseköğretimin kamusal niteliği, fayda ve maliyetleri, finansman yöntemleri ele alınarak Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri ve seçilmiş Avrupa ülkelerindeki lisans, yüksek lisans ve doktora aşamalarının finansmanı hakkında bilgi verilmiştir. Aynı zamanda, yükseköğretimin sosyal ve özel getirilerinin birey ve toplum üzerindeki etkisi güncel verilerle açıklanmaya çalışılmıştır. Uygulanan finansman yöntemlerine ait oranların ele alınan ülkelerde değiştiği görülmüştür. Farklı üniversite türlerindeki yükseköğretim sunumlarına değinilmiştir. Türkiye için yükseköğretimin finansmanının vergilerle sağlanması yerine lisans eğitiminde harçların yeniden düzenlenerek uygulamaya konulması, lisansüstü eğitimde ise bilimin gelişmesi baz alınarak programların yeniden düzenlenmesi önerilmiştir. -------------------- In the changing and developing world, the importance of higher education is increasing day by day and models have been developed on what kind of financing structure should be applied in the higher education spectrum. In this study, the public nature of higher education relating to benefits and costs, financing methods have been discussed on Turkey, the United States and some selected European countries in various level such as undergraduate, graduate and doctoral level. At the same time, the effect of social and private returns of higher education on individuals and society has been explained with current data. It has been observed that the financing methods applied differs in the countries discussed. Higher education services provided in different types of universities have been mentioned. The financing of higher education in Turkey could be ensured by revising the tuition fees at the undergraduate level instead of financing this process through taxes, while for the graduate program this could be achieved by restructuring this branch based on the development in science.