Fen ve teknoloji öğretiminde bellek destekleyici stratejilerin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA YILDIZ

Danışman: MEHMET KÜRŞAD DURU

Özet:

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİMİNDE BELLEK DESTEKLEYİCİ STRATEJİLERİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINA VE KAVRAM ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ Fen ve teknoloji dersi her zaman yeniliğe açıktır ve bilimsel veriler ışığında değişebilecek bir disiplindir. Değişim çok boyutlu olduğundan seçilmesi gereken öğretme ve öğrenme stratejilerinin de farklılık yaratması gerekir. Günümüzdeki eğitim engellerinin başında unutma ve bilgiyi anlamlandıramama sorunu geldiği için tercih edilmesi gereken tekniklerden birisi de bellek destekleyici stratejilerdir. Araştırmanın amacı; Kuvvet ve Hareket ünitesinin bellek destekleyici stratejiler ile öğretilmesinin akademik başarıya ve kavram öğrenmeye etkisini araştırmaktır. Araştırma 2011-2012 Eğitim Öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye İlçesindeki bir ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 7. sınıflarda öğrenim görmekte olan 67 öğrenci oluşturmaktadır. Kuvvet ve Hareket ünitesi deney grubu öğrencilerine bellek destekleyici stratejiler ile işlenirken, kontrol grubunda ise yapılandırmacılık temele alınarak anlatım, soru cevap gibi teknikler kullanılmıştır. Araştırma nicel bir çalışma olup, deneysel bir model kullanılmıştır. Veri toplama amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan başarı testi ve kavram testi hem ön hem de son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde kovaryans analizi (ANCOVA) ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlarda; “Kuvvet ve Hareket” ünitesinin bellek destekleyici stratejiler kullanılarak öğretilmesinin mevcut fen öğretimine göre öğrenci başarısına ve kavram öğrenmeye etkisinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Beyin, Bellek, Öğrenme, Bilgiyi İşleme, Bellek Destekleyiciler ABSTRACT THE EFFECT OF MEMORY SUPPORTING STRATEGIES ON SUCCESS AND CONCEPT LEARNING IN SCIENCE AND TECHNOLOGY TEACHING Science and technology education is a discipline that may change according to scientific data and tend to innovation. Teaching and learning strategies should have some differences as revolution has many dimensions. Recently the first obstacles of education supportive strategies should be chosen. The aim of research to investigate if usage of memory supportive strategies in Force and Motion unit affects academic success and concept learning. The research was performed in a primary school in Ümraniye district, in the city of Istanbul in the 2011-2012 education year. The sample of study consists of 67 students who are at 7th grade. The force and motion unit was processed with memory supporting strategies for the experimental group, But it was processed in control group students with presentation and question and answer technique on the basis of constructivism. Research was a quantitative study, and experimental pattern was used. With purpose of collection data, the achievement and concept tests which were designed by the researcher, were applied both pre and post test. In the analizing of data process, covariance analysis (ANCOVA), and content analysis was performed. In results of research, teaching of the Force and Motion Unit with memory supportive strategies have more effect on student’s success and concept learning than existing science teaching methods. Keywords: Brain, Memory, Learning, and Information Processing, Mnemonic Devices