Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde gerçekleştirilen yetişkin eğitimi uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevda Karakaya

Danışman: OZANA URAL

Özet:

KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ’NDE GERÇEKLEŞTİRİLEN YETİŞKİN EĞİTİMİ UYGULAMALARI Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı (MEKB)’na bağlı kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları (STK) ve üniversiteler tarafından yürütülen yetişkin eğitimi uygulamalarının yönetici, eğitimci ve kursiyer görüşleri doğrultusunda genel bir değerlendirmesini yapmaktır. Araştırma nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı betimsel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, KKTC’de yetişkin eğitim programları uygulayan MEKB’na bağlı kurumlar, STK’lar ve üniversiteler oluşturmaktadır. Örneklemi, tesadüfî örnekleme tekniği kullanılarak belirlenen 18 yönetici, 50 eğitimci ve 495 kursiyer oluşturmuştur. Veriler, araştırma kapsamında geliştirilen yarı yapılandırılmış “Yönetici Görüşme Formu”, "Eğitimci Anketi" ve “Kursiyer Anketi” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde) ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar şöyle lenebilir: Yetişkinler için düzenlenen eğitim programlarının kamu kurumlarında daha çok el sanatlarına yönelik olduğu, üniversiteler ve STK’lardaki eğitim programlarında ise mesleki eğitimi de kapsar nitelikte olduğu görülmektedir. Eğitim öğretim etkinlikleri kamu kurumlarında yaz döneminde devam etmezken, STK ve sürekli eğitim merkezlerinde (SÜM) ise devam etmektedir. Eğitimcilerin, kursiyerlerini hem öğrenme hem de ilgi ve motivasyon açısından ‘iyi’ olarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. STK ve üniversitelerde görev yapan eğitimciler kurslarda kullandıkları araç-gereçleri yeterli bulurken, kamuda görev yapan eğitimcilerin yarıya yakınının kursta kullandıkları araç-gereçleri yeterli bulmadıkları saptanmıştır. Eğitimcilerin %84’ü kursları nitelik açısından yeterli bulurken %62’si nicelik açısından yeterli görmektedirler. Kamu kurumlarında ve STK’larda kursa giden kursiyerlerin büyük bölümü el sanatlarını tercih ederken, üniversitelerde kursa gidenler ise daha çok bilgisayar kursunu (%43,3) tercih etmektedirler. Kursiyerlerin %77,8’i katıldıkları kursta verilen eğitimi (içerik, nitelik, katılımcıların düzeyine uygunluk vb.) yeterli bulmaktadır. Kamu kurumlarındaki kurslara katılan kursiyerlerin %51,8’i kullanılan araç gereçleri yetersiz bulurken STK ve üniversitelerdeki kursiyerler yeterli bulmaktadır. Kursiyerler gittikleri kursdaki eğitimciyi mesleki nitelikleri bakımından %93,5 yeterli görmektedirler. Genel olarak kursiyerlerin kurs aldıkları kuruma ait değerlendirmelerinin olumlu olduğu saptanmıştır. Kursiyerlerin %33,7’sinin kurumlarını çok başarılı, %49,9’unun başarılı, %9,1’inin ne başarılı-ne başarısız, %1,2’sinin başarısız ve sadece %0,8’inin çok başarısız olarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Yetişkin Eğitimi, Eğitimci, Kursiyer, Sivil Toplum Kuruluşu, Üniversite. ABSTRACT ADULT EDUCATION APPLICATIONS IN TURKISH REPUBLIC OF NORTHERN CYPRUS This research’s aim is to have a general evaluation about adult education applications execution according to administers, educators and trainees in Turkish Republic of Northern Cyprus Ministry of Education and Culture, public offices, non-governmental organizations and universities. The research is a study of qualitative and quantitative methods used together in descriptive lining model. Research’s main center is developed by establishments which are related to Turkish Republic of Northern Cyprus Adult Education Application STK’s and universities. Sampling is drown by 18 administrators 50 educators and 495 trainees who were determined by using of random sampling method. Datas are collected through semi configured research extent “Administrator Interview Form” Educator Survey and Trainee Survey . In the analysis of the datas carried by the research; descriptive statistics (frequency, percentage) and content analysis are used. The results carried by the findings of the research can be summarized as: In the institutions adult education applications are mostly seen in public offices as crafts. In universities and STK education, educational programmes, it consists educational training. Educators evaluate their trainees as ’good’ in learning and motivation. Educatin and training activities don’t continue in summer but they go on in STK and SÜM. Educators who work in STK and universities find their materials enough, but public offices educators don’t find them enough. Educators 84% find the courses enough in quality 62% find them enough in quantitative. Most of the trainees who go to courses in STK and public offices choose crafts, trainees who go to courses in universities mostly choose computer courses(43.3%). 77.8% of the trainees find the education given in the courses (in content, quality, approate to the trainees level, etc) enough. 51.8% of the trainees who attend to public offices courses find the materials not enough while STK and universty trainess find them enough. Trainees find the educators in the courses that they are attending confident93.5%. In general the evaluation from the trainees are positive according to the places they take the courses. 33% of the trainees offices are very successful, 49.9 % successful, 9.1% not good, not bad, 1.2% unsuccessful and only 0.8 % are very unsuccesful. Key Words: Adult Education, Educator, Trainee, Non-governmental organizations, University.