YEREL YÖNETİMLERİN HAYATBOYU ÖĞRENMEDEKİ YERİ VE DEZAVANTAJLI GRUPLAR AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: İSMEK ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL DURAK ÜNLÜ

Danışman: Osman Savaşkan

Özet:

Bu tez, yerel yönetimler tarafından engelliler, ruh sağlığı bozuk olanlar, mahkumlar ve yaşlılar gibi dezavantajlı gruplara yönelik yapılan hayat boyu öğrenme faaliyetlerini İstanbul Büyükşehir Belediyesi ne ait İSMEK örneğinden yola ıkarak araştırmaktadır. Bu kapsamda dezavantajlı bireylerin kursa katılma nedenleri, branş ter ihleri demografik özelliklere göre detaylı bir şekilde in elenmiş ve ayrı a dezavantajlı gruplar arasında kıyaslama yapılmıştır. Yapılan alışma kapsamında - eğitim döneminde İSMEK tarafından dezavantajlı gruplara yönelik verilen eğitimlere katılan kursiyerlere ait veriler kullanılmıştır. İSMEK ten alınan ham veriler araştırma ama ına uygun olarak kodlanmış ve verilerin analizinde SPSS programı kullanılarak apraz tablolar hazırlanmıştır. erilerin analizi, dezavantajlı grupların kursa katılma nedenlerinin ve branş ter ihlerinin insiyete, engel türlerine, yaş ve eğitim durumuna göre farklılaştığını ve kursiyerlerin istihdama katılmaktan ziyade en fazla sosyalleşme ama ıyla kurslara katıldığını göstermektedir. Bu tez, farklı dezavantajlı grupların kurslara katılma nedenlerini gün el verilerin ışığında kursiyerlerin demografik özelliklerini ve farklı dezavantajlı grupları karşılaştırmalı bir şekilde ele alarak literatüre katkıda bulunmayı ama lamıştır. Kursiyerlerin eğitim alma ama ları ile branş ter ihleri arasındaki ilişkinin bilinmesi a ıla ak yeni branşlar i in de politika yapı ılara fikir verecektir. -------------------- This thesis investigates the lifelong learning activities carried out by local governments for disadvantaged groups such as the disabled, mentally impaired, prisoners and elderly people from the ISMEK example of Istanbul Metropolitan Municipality. In this context, reasons of participation of disadvantaged individuals and branch preferences were examined in detail according to demographic characteristics and comparisons were made between disadvantaged groups. Within the scope of the study, the data of trainees who participated in the trainings given to disadvantaged groups by ISMEK in the 20172018 education period were used. The raw data obtained from ISMEK were coded in accordance with the research purpose and cross tables were prepared using SPSS program in the analysis of the data. The analysis of the data shows that the reasons and branch preferences of disadvantaged groups vary according to gender, types of disability, age and educational status, and that trainees participate in courses for the most socializing rather than joining employment. This thesis aims to contribute to the literature by considering the reasons of different disadvantaged groups to attend the courses in the light of current data, demographic characteristics of trainees and different disadvantaged groups in a comparative manner. Knowing the relationship between trainees' educational goals and branch preferences will give policy makers ideas for new branches to be opened.