Tam öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarı ve hatırlama düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİMET GENÇ ÇELİK

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu çalışmada, tam öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarı ve hatırlama düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla İstanbul, Beyoğlu, Kaptanpaşa ilköğretim okulunun 6. sınıflarından tesadüfi olarak biri deney, biri kontrol grubu olacak şekilde iki sınıf tespit edilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan toplam öğrenci sayısı 70'dir. Araştırma deneme modelinde olup 6. sınıf "kesirlerin ondalık gösterimi" ünitesi boyunca devam etmiştir. Uygulama başlamadan önce deney ve kontrol gruplarına ön test, matematik kaygı ölçeği testi uygulanmıştır. Deney grubunda dersler tam öğrenme yöntemi ile kontrol grubunda ise dersler düz anlatım yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışmanın sonunda her iki gruba son test, matematik kaygı ölçeği testi uygulanmıştır. Ayrıca çalışmanın bitiminden 8 hafta sonra hatırlama testi uygulanmış ve yapılan etkinliklerin başarıya, matematik kaygısına ve hatırlamaya etkisi değerlendirilmiştir. Araştırmada verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde "t" testi ve regrasyon analizinden faydalanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan sonuçlar şunlardır: 1-İlköğretim 6. sınıf matematik öğretiminde tam öğrenme yöntemi ile düz anlatım yöntemi arasında, tam öğrenme yöntemi lehine anlamlı bir farklılık vardır. 2-İlköğretim 6. sınıf matematik derslerinde tam öğrenme yöntemi kullanmak, düz anlatım yöntemine göre öğrencilerin derste öğrendiklerini hatırlamasını kolaylaştırmaktadır. 3-İlköğretim 6. sınıf matematik derslerinde tam öğrenme yöntemi kullanımı öğrencilerin matematik dersine olan kaygılarını azaltmaktadır. 4-İlköğretim 6. sınıf matematik derslerindeki başarı, öğrencilerin cinsiyetine göre değişmekte olup kız öğrenciler lehinedir. Araştırma sonuçları ışığında öneriler getirilmiştir. Yapılan araştırmanın bu alanda yapılacak çalışmalara ışık tutması umulmaktadır. ABSTRACT THE EFFECT OF THE MASTERY LEARNING METHOD ON ACHİEVEMENT AND MEMORY LEVEL OF 6TH GRADE PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE MATHEMATICS CLASS. In this research, the effect of the mastery learning method on achievement and memory level of 6th grade primary students in the mathematics class has been studied. For this purpose, two classes have been randomly determined from the 6th grade of Kaptanpaşa Primary School in Beyoğlu, Istanbul. One of these classes constituted the experimental group while the other constituted the control group. The total number of students involved in the experiment was 70. The research was in the form of a trial model and continued during the teaching of the mathematics unit titled "decimal expression of fractions" in the 6th grade. Before the beginning of the application, the experimental and control groups were given a preliminary test: mathematics anxiety measurement test. The lessons in the experimental group were carried out in the mastery learning method while the lessons for the control group were carried out in the traditional teaching method. At the end of the study, both groups were given an end test: mathematics anxiety measurement test. In addition, they were given a memory test 8 weeks after the the study ended. In this way, the effect of the activities on the success, mathematics anxiety and memory of students was evaluated. In the statistical evaluation of the data, we have used the "t" test and regression analysis. The results of the research based on the data obtained are as follows: 1- In the Primary School 6th grade mathematics education, there is a significant difference between the mastery learning method and the traditional teaching method, in favour of the mastery learning method. 2- Use of the mastery learning method in the primary school 6th grade mathematics classes makes it easier for the students to remember what they have learned in the lessons compared to the traditional teaching method. 3- Use of the mastery learning method in the primary school 6th grade mathematics classes reduces the anxiety of the students concerning the mathematics lesson. 4- The success level of the students in Primary School 6th grade mathematics classes differs according to gender in favour of girls. Suggestions have been made based on the results of the research. The research results are hoped to shed some light on further study in this field.