Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞADİ OĞUZHAN
Danışman: Mahmut Babacan
Özet:
Bu
araştırmanın amacı, günümüzün yaşayan eğitimci yazar ve şairlerinden Mustafa
Özçelik’in eserlerinde, okurları toplumsal ve evrensel bağlamda olumlu sayılan
davranışlara yönlendiren eğitici unsurların bulunup bulunmadığını ve varsa
nasıl aktardığını tespit etmektir.
Çalışmamızda
kitap incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi tekniğiyle
çözümlenmiştir. Örneklem grubu, Özçelik’in 4 hikâye, 3 roman, 7 şiir ve 7
deneme kitabından ibarettir. Özçelik’in çok sayıda eseri bulunmakla birlikte,
sadece inceleme konumuza uygun olanları dikkate alınmıştır.
Sanatçının
hayatı ve edebî kişiliği hakkında bilgi toplandıktan sonra, ilgili kitapları temin edilmiş, söz konusu
eserler okunup özetlenerek, eğitici unsurlar içeren mesajlar belirlenmiştir.
.
Yaptığımız
incelemede, yazarın İslâm akâidine bağlı ‘’Müslüman Türk’’ bakışına sahip
olduğu; eserlerinde yer alan eğitici unsurları İslâmî yaşayış esasları
etrafında ördüğü ve mesajlarını çoğunlukla doğrudan öğüt ve telkin yoluyla
aktardığı gözlenmiştir.
Hikâye
ve romanlarda yer alan aktarımlar; okullar, öğretmenler, aileler ve sosyal çevrenin
okul çağındaki çocuklar ve gençlere olumlu davranış biçimlerini benimsetmeye
yönelik çabalarını destekleyecek niteliktedir. Eğitimin ömür boyu süren bir
gereksinim olduğunu kabul edersek, şiirler ve denemeler de bütün bir okur
kitlesini kavramaktadır.
Mustafa
Özçelik’in, hitap ettiği herbir kitleye uygun bir dil ve anlatım biçimi
kullandığı kitaplarıyla, edebiyatı, inandığı değerleri topluma benimsetmek için
bir araç olarak kullandığını söyleyebiliriz. Nüfusunun büyük bir kısmı müslüman
olan Türk toplumunun Özçelik’in eserlerini okunmasında fayda olduğu; bu
bakımdan öğrenci, öğretmen ve aileler da referans alınabileceği, konuyla ilgili
araştırmalarda başvuru kaynağı olarak değerlendirilebileceği kanısına
varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, eğitici unsurlar, değerler, Mustafa
Özçelik.