Profesyonel kimliğe ilişkin bir kariyer öyküsü: Eğitimci Refet Angın


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALE OGAN İTMEÇ

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Çağdaş ve demokratik değişimleri yaşamsal işlerliği ile anlayabilmek ve değişimlere uyum gösterebilmek istiyorsak öğretmenlerin kimlik şekillenmesi üzerindeki etkileri anlamak önemlidir. Öğretmen kimliği şekillenmesini incelemek bizim yalnız mevcut olan baskın geleneksel öğretme kültürünü anlamamıza yardımcı olmaz, aynı zamanda da yeni eğitim reformları, programları, paradigmaları için olasılıkları oluşturmamıza ve yeniden yapılandırmamıza ve daha iyi bir yaşam için eğitim sürecini değiştirmemize izin verir. Bu çalışmada, profesyonel öğretmen kimliğinin kuramsal yapısı, profesyonel kimliğin oluşum sürecinin etkileyenleri, öğretmenlerin profesyonelleşmesindeki gereklilik, yeterlilik ve ihtiyaçları araştırılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, Türk Eğitim Tarihinde iz bırakan bir eğitimci olan Refet ANGIN’ın Kariyer Öyküsü; eğitim bilimine kuram ve uygulama boyutunda katkıda bulunabilecek ve bütün öğretmenlerin amaç doğrultusunda sonuçlar çıkarabileceği ve araştırmanın amaçlarına hizmet edebilecek yorumlanmaya çalışılmıştır. Bulgulara bakıldığında genel olarak; öğretmen kimliğinin, öğretmenlerin öğretmen olarak kendilerine nasıl baktıklarıyla ilgili olabileceği, öğretmen kimliği şekillenmesini, öğretmenin işindeki inançlarını, davranışlarını, eylemlerini ve kararlarını etkileyen kültürün normlarını, değerlerini ve beklentilerini öğrenebileceği, özümseyebileceği, eleştirebileceği ve değiştirebileceği bir öğrenme süreci olarak tanımlanabileceği, öğretmen kimliğinin şekillenmesinin öğretmenin kariyeri boyunca süren devam eden döngüsel bir süreç olduğu söylenebilir. Buna göre öğretmenin gelişiminde sürekli bir ilerleme kaydedilmek isteniyorsa; öğretmene işgören olarak değil, birey olarak bakılması gereklidir. Öğretmenin profesyonelliğini, öğretmenlerin profesyonel kimliklerinin oluşum sürecini çok boyutlu olarak kariyer öyküsü yöntemini kullanarak araştırmak, öğretmenlerin kimlik şekillenmesi üzerindeki etkileri anlamak, öğretmen kimliği şekillenmesini incelemek yeni eğitim anlayışını geliştirmemiz açısından önemlidir. Araştırmacıların araştırmalarının amaçlarına uygun olarak kariyer öyküsü yöntemini kullanmaları araştırmacıların ve akademisyenlerin önünde farklı ufuklar açarak değişik çağrışımlara sebep olarak eğitim paradigmalarının yeni olasılıklar üzerinde şekillenmesine yardımcı olacaktır. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Kimliği, Profesyonel Kimlik, Kimlik Gelişimi, Öğretmen, Kariyer Öyküsü. It is important to understand the influence of teachers in identity formation if we are willing to understand the contemporary and democratic changes with their vital operability and to comply with such changes. Examining the formation of a teacher’s identity not only helps us understand the traditional dominant teacher culture but also it lets us create and reconfigure probabilities for new education reforms, programs and paradigms and change the process of education for a better life. In this study, an effort was made to examine the theoretical structure of professional teacher identity, aspects affecting the creation process of professional identity, the necessity, competency and needs in the professionalism of teachers. For this purpose, an effort was made to interpret the career story of Refet ANGIN, an important education figure of Turkish Education History, in order to contribute to the theory and practice of education science and through which every teacher can find solutions in this purpose and serve the intention of this examination. In the light of the findings, it could be expressed that the teacher identity mighty be linked to how teachers conceive themselves as teachers and that the formation of a teacher’s identity is an ongoing loop through the career of the teacher and may be defined as a learning phase which covers learning, internalizing, criticizing and changing the cultural norms, values and expectations which influence the beliefs, behaviors, actions and decisions in a teacher’s job. Keywords: Teacher Identity, Professional Identity, Identity Development, Teacher, Career Story.