The decision making skills of student teachers, novice and experienced teachers of english in classroom management: ingilizce öğretmenliği son sınıf stajını yapan öğretmen adaylarının, az deneyimli ingilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi konusunda karar verme becerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Elif Özbaş Soltay

Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU

Özet:

KISA İngilizce Öğretmenliği son sınıf stajını yapan öğretmen adaylarının, az deneyimli ve deneyimli İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi konusunda karar verme becerileri: Bir vaka çalışması Bu çalışma, son sınıfta okumakta olan öğretmen adaylarının, 0–3 yıl arası öğretmenlik deneyimine sahip az deneyimli İngilizce öğretmenlerinin ve 3 yıl ve üzerinde öğretmenlik deneyimine sahip olan İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi konusunda karar verme becerileri arasındaki farklılıkları incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın deneklerini 6 öğretmen adayı ve 12 Türk İngilizce Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın ölçekleri tutum ölçeği, gözlem ve yüz yüze söyleşidir. Veri analizinde, tutum ölçekleri SPSS 15.0 programında Anova yapılarak, Levene Testi ve Kruskall-Wallis testleri uygulanarak karşılaştırılmıştır. Yüz yüze söyleşi verileri ise Miles and Huberman’ın (1994) kalıp kodlama (pattern-coding) sistemi kullanılarak, gözlemlerdeki veriler ise pattern-coding sistemi kullanılarak, Anova yapılarak, Levene Testi ve Kruskall-Wallis testleri uygulanarak çözümlenmiş, karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. Bu çalışmaya başlanmadan önce öğretmen adayları ile az deneyimli ve deneyimli İnglizce öğretmenlerinin sınıf yönetimine bakış açıları arasında fark olması beklenmiştir. Aynı zamanda öğretmen deneyimi ile sınıf yönetiminde karar verme becerileri arasında bir ilişki olduğu savlanmıstır. Söyleşilerden elde edilen veriler öğretmen adaylarının sınıf yönetiminde yetersizlik hissetiklerini göstermiştir. Tutum ölçeği sonuçları ise az deneyimli İngilizce öğretmenlerinin ve deneyimsiz öğretmen adaylarının müdahaleci olmayan olmayan bir sınıf yönetimi yaklaşımına sahip olduklarını, deneyimli İngilizce öğretmenlerinin ise etkileşimsel sınıf yönetimi yaklaşımına sahip olduklarını göstermiştir. Gözlem sonuçları ise deneyimli öğretmenlerin ders esnasında sınıf yönetimine ilişkin karar verme becerilerinin hiç deneyimi bulunmayan öğretmen adaylarına ve daha az deneyimi olan İngilizce öğretmenlerine kıyasla daha gelişmiş olmadığını göstermiştir. ABSTRACT The decision making skills of student teachers, novice and experienced teachers of English in classroom management: A case study This study aims to investigate the differences among decision making skills of student teachers, novice teachers of English with 0-3 years of experience and experienced teachers of English with 3 and more years of experience in classroom management. The participants of the study involved 6 student teachers and 12 Turkish teachers of English. The data for the present study were collected through an interview, an inventory and an observation session. Quantitatively, the questionnaire was evaluated utilizing SPSS 15.0 and the results from 3 groups were compared by using ANOVA. In the analyses, results of the Levene’s Tests and Kruskall-Wallis Tests were reported. In order to interpret the answers of the interview questions Miles and Huberman’s (1994) pattern- coding evaluation system was used. In the analyses of the transcribed and coded observation sessions, results of the Levene’s and Kruskall-Wallis Test were reported. Prior to research, it was estimated that there could have been a difference between student teachers’ perceptions of classroom management beliefs and novice and experienced teachers’ perceptions of classroom management beliefs. In addition, it was expected that there could have been a relationship between teachers’ expertise in teaching and classroom management. The results of the interview indicated that the student teachers perceived themselves inefficient in classroom management. The results of the ABCC inventory revealed that the novice teachers and student teachers had non-interventionist orientations whereas experienced teachers had interactionalist orientations to classroom management. Finally, observation results indicated that compared to novice teachers and student teachers, experienced teachers’ observable decision making skills in classroom management were not more effective or developed.