Fen bilgisi dersinde atomun yapısı ve periyodik çizelge konusunun oyun ve modellerle öğretilmesinin başarıya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUR YILDIRAN

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Eğitimciler ve araştırmacılar Fen Bilgisi konularını öğrencilerin başarılı bir şekilde öğrenemediklerini bulmuşlardır. Öğrenciler konular ile günlük yaşamdan örnekler arasında bağlantı kurmada güçlük çekmektedirler. Bu sebeplerden son yıllarda fen öğretiminde değişik metod ve teknikler kullanılmaktadır. Modeller ve oyunlar öğrencilerin Fen Bilgisini kolaylıkla anlamaya yardım eder. Bu çalışmanın amacı oyun ve modellerin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin "Atomun yapısı ve Periyodik çizelge" konusunun öğretimine etkisini araştırmaktır. Bu çalışma, 2001-2002 öğretim yılı, Kadıköy ilçesi İstek Özel Acıbadem İlköğretim Okulu 7. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 65 öğrenci katılımı ile yapılmıştır. Uygulama sırasında öğrenciler üç gruba ayrılmışlardır. 1. grup geleneksel yöntem ile çalışma yapan kontrol grubunu, 2. grup oyun ile çalışma yapan 1. deney grubunu, 3. grup ise model ile çalışma yapan 2. deney grubunu oluşturmuştur. Deney gruplarında yer alan öğrenciler değişik oyunlar ve modeller ile çalışma yapmışlardır. Bütün gruplar uygulamadan önce bir "Öntest" ve Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT) ile ön değerlenmeden geçirilmiştir. Uygulama sonunda yine tüm öğrenciler bir "Sontest" ile sınanmışlar ve on hafta sonra bir hatırlama testine tabi tutulmuşlardır. Araştımada verilerin değerlendirilmesi bilgisayar ortamında "SPSS/PC 9.0 for Windows" kullanılarak "F" testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ( ANOVA) uygulanarak yapılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular "Atomun yapısı ve Periyodik çizelge" konusunun öğretiminde kullanılan "Modelle öğretim" ve "Oyunla öğretim" metodlarının "Geleneksel yöntem" ile yapılan çalışmanın sonuçlarına oranla belirgin farklılık göstermiştir. Educators and researchers had been observed that science topics could not be learned sufficiently by the students. They have difficulties in understanding the relationships between the topics and samples in their daily lives. Because of that, different techiniques and methods have been used in resent years. Models and games help to understand the science clearly. The purpose of this study is to investigate the effect of games and models on teaching the topic of "Atomic structure and periodic table" on primary schools' 7th grade students. The research took place at Istek Private Acıbadem Primary School, in Kadıköy, İstanbul-Turkey in 2001-2002 academic year. Research participants were 65 students from 7th grade. They were studied in there groups. One of the groups was studied with models; the second one was studied with games as experiment groups and the last group was the control group, which was exposed to traditionally designed instruction in order to assess students' understandings about the indicated topic. The students were studied with different models and games in their groups. All groups were tested by a "Pre-test" and Logical Thinking Ability Test (LTAT) before the treatment. They were tested by "Post-test", and "Remembering- test" after the treatment. The results of the tests were evaluated by using ( SPSS/PC 9.0 for Windows) one way ANOVA and "F" test. The findings indicate that using models and games for teaching the "Atomic structure and Periodic table", have significant difference compared to traditional methods.