İŞLETMELERDE KÜRESEL REKABETİ ETKİLEYEN GÜÇLER VE ULUSAL REKABET AVANTAJI AÇISINDAN TURQUALITY UYGULAMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRE CİHAD SÖNMEZ

Danışman: Serdar Pirtini

Özet:

Teknolojik gelişmeler ile birlikte bilişim ve iletişim alanlarında yaşanan değişim, dünyayı küresel bir köy haline getirmiştir. Hayatın her alanında değişimin yaşanması, küreselleşme kavramının birçok disiplin tarafından ele alınarak, mevcut olgu ve durumların yeniden yorumlanmasında kullanımını ortaya çıkarmıştır. Pazarlama biliminin işletmelerin dış ve iç çevresi ile olan ilişkisini düzenleyici özelliğinden dolayı, küreselleşme kavramı pazarlama alanında geniş etki oluşturmaktadır. Bu bakımdan mevcut pazarlama anlayışının küreselleşme çerçevesinde yeniden yorumlanması ile ortaya çıkan küresel pazarlama ve küresel rekabet kavramlarının doğru anlaşılması, işletmelerin küresel dünyada varlıklarını korumaları ve sürdürebilmeleri için bir gerekliliktir. Küresel rekabet ile birlikte işletmelerin karşılaştıkları yeni engelleri aşması, küresel rekabetin doğasını anlamaya ve rakiplerine karşı oluşturacakları rekabet ii avantajlarına bağlıdır. Bu manada M. Porter’ın ulusal rekabet avantajı kavramı, Elmas modeliyle ortaya koyduğu koşulların sağladığı avantajların elde edilmesine dayanmaktadır. Türkiye’deki işletmelerin küresel pazarlarda rekabet edebilmesi amacıyla uygulanan Turquality Programı’nın, alanında ilk ve tek olma özelliği, ulusal rekabet avantajının Turquality açısından incelenmesinin önemini ortaya koymaktadır. Turquality Programı’nın küresel rekabete katkısının sayısal analizi kapsamında, Dünya, Türkiye ve firma ölçeklerinde mobilya ihracat verileri analizi ile Turquality Programı’nın ihracatın gelişimiyle olan ilişkisi açıklanarak, rekabet avantajının elde edilmesiyle Turquality Programı’nın arasındaki ilişkinin çok boyutlu incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Turquality Programı’nın işletmelerin küresel pazarlarda rekabet edebilmeleri için gerekli ulusal rekabet avantajına sahip olmalarına etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma, bu amaç doğrultusunda, Turquality Programı kapsamında olan ve Türkiye mobilya sektöründe bilinen markalara sahip üç mobilya firması ile yapılmıştır. Veriler, işletmelerin konuyla ilgili derinlemesine bilgiye sahip orta düzey yöneticileri ile derinlemesine görüşme, gözlem ve doküman analizleri yapılarak toplanmıştır. Görüşme formu, ulusal rekabet avantajının bileşenlerinden faktör koşulları, talep koşulları, ilgili ve destekleyici endüstriler, firma stratejisi, yapısı, rekabet ortamı ve devlet faktörü ile Turquality Programı arasındaki ilişkileri saptamak üzerine kurgulanmıştır. Veri çözümlemesi yaparken, içerik analizi yönteminden faydalanılarak elde edilen verilerin güvenilirliği ve bilimselliği sağlanmıştır. -------------------- Together with the technological developments, the change in the field of information and communication has made the world a global village. The change in every aspect of life has led to the use of the concept of globalization in many disciplines to reinterpret existing facts and situations. The concept of globalization has a wide impact in the field of marketing science, due to the characteristic of marketing that regulates the relationship between the external and internal environment of the enterprises. In this respect, the correct understanding of the concepts of global marketing and global competition, which emerge through the reinterpretation of the existing marketing concept within the framework of globalization, is a necessary for companies to protect and sustain iv their existence in the global world. With global competition, the overcoming of the new barriers that businesses face depends on understanding the nature of global competition and the competitive advantages, they will create against their competitors. In this context, M. Porter's concept of national competitive advantage is based on obtaining the advantages of the conditions presented by the Diamond model. The Turquality applied in order to compete in the global marketplace for Turkish companies, the first and only of its kind in the area, reveals the importance of Turquality examined in terms of national competitive advantage. Within the scope of the numerical analysis of the contribution of Turquality Program with global competition, It was aimed to examine the impact on obtaining competitive advantage by explaining relation between development of furniture export and Turquality Program at the scale of the world, Turkey and company. The aim of this study is to investigate the effect of Turquality Program on national competitive advantage in order to compete in global markets. Research, for this purpose, is made with three furniture company who have well-known brands in the furniture industry in Turkey and are under Turquality data were collected by conducting in-depth interviews, observations and document analysis with mid-level managers with in-depth knowledge of the subject. The interview form was designed to determine the relationship between Turquality Program and factor conditions, demand conditions, relevant and supporting industries, firm strategy, structure, competition environment and state factor, which are components of national competitive advantage. While analyzing data, the reliability and scientificness of the data obtained by using content analysis method was ensured.