Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: FETHULLAH ÇALIŞKAN
Danışman: REFİKA BAKOĞLU
Özet:Bugün bir çok akademisyen ve uygulayıcının kabul ettiği gibi, insan kaynağının etkin yönetimi ve geliştirilmesi kurumsal mükemmelliğe ulaşmada başlıca anahtardır. Bununla birlikte AB uyum sürecinde kamu kurumlarında insan kaynaklarının değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik belirgin bir rehberlik gereksinimi vardır. Bu araştırmada Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşları, çalışanların yönetimi açısından değerlendirilmiş, sonuç ve öneriler ortaya konmuştur. Değerlendirme, bir eğitim ve danışmanlık enstitüsü tarafından uygulanan profesyonel bir anket ve çeşitli kalite geliştirme projelerinde üretilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Bu tez çalışmasının amacı, EFQM mükemmellik modelini esas alan bir ölçek ile Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşlarındaki çalışan yönetiminin algısal ölçümü yapılarak istatistik sonuçlar sağlamak ve buna ilişkin parametreleri ortaya koymaktır. İnsan kaynağının yönetiminin özdeğerlendirmesi, yalnızca bir departmanın yada fonksiyonun değil, EFQM modeli felsefesinde olduğu gibi, geniş anlamıyla “çalışanların yönetimi”nin özdeğerlendirmesini amaç edinmektedir. Bununla birlikte, bugüne kadar EFQM modelinin insan kaynakları yönetimi girdi kriterinde hangi belirgin parametrelerin, insan kaynakları sonuçları üzerinde hangi iyileştirme sonuçları doğurduğuna ilişkin bir açıklama getirmemesi önemli bir eleştiri konusudur. Bu tez, ayrıca, çalışan yönetimi girdi faktörleri ile çalışan sonuçları arasındaki ilişkileri gösteren bir model oluşturulmuştur. Sonuç olarak, kamu yöneticileri ve yetkililerine yardımcı olması umudu ile, Türkiye Kamu Kurum ve Kuruluşlarındaki çalışan yönetimindeki güçlü ve iyileştirmeye açık yönler ve çalışan yönetimi açısından EFQM modelinin önerdikleri ile olan farklılıkları ortaya koyan bir model sunulmuştur ABSTRACT Today, many academicians and practitioners acknowledge that effective people management is the primary key to achieving organizational excellence. Nevertheless, in EU adaptation process, there is an obvious need for guidance to satisfy the public institutions’ requirements for the assessment and development of human resources. In this research, people management in Turkish public institutions are assessed, propositions and results are figured out. The assessment has been applied with a professional instrumentation of a training and consulting institute, by using the data produced in several quality improvement projects. The object of this thesis is to provide statistical results and parameters for the perception of “people management” in public institutions in Turkey with a scale based on EFQM excellence criteria. Self-assessment of “management of human resources” intends to assess “management of people” comprehensively, as perceived in EFQM model’s philosophy, not a self-assessment of a mere department or a function. In addition, until today, there has been a criticism for the EFQM-Model that it does not say which precise measures in people management leads to which people results. This thesis furthermore establishes a framework model that helps to show the relationships between measures in people management factors and people results. Consequently, the strengths and improvement areas of people management in Turkish Public institutions, with the framework model indicating differences in people management factors from what EFQM excellence model proposes, are presented, hopefully helping public management authorities to make use of them.