Öğretmenlerin cinsel eğitim alanında hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve okul yöneticilerinin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLSAZ KOCATÜRK

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Cinsel eğitim; biyolojik, ahlaki, sosyal, tıbbi ve psikolojik kapsamı olan, gençleri sorumlu davranışa yönelik uygun bilgilerle donatmak ve onların karşılaştıkları psikolojik ve duygusal değişmeleri anlamalarına yardımcı olmak amacıyla yapılan eğitimdir. Bu çalışmada okul yöneticilerinin cinsel eğitim ile ilgili görüşleri, öğretmenlerin cinsel eğitimle ilgili görüş ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştırılmıştır. Araştırmanın öğretmen görüşü ve hizmet içi eğitim ihtiyacı bölümünde bağımsız değişken olarak; öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk sahibi olup olmama, branş, kıdem, sınıf mevcudu, sağlıkla ve cinsel sağlıkla ilgili hizmet içi eğitim alıp almama durumları incelenmiş, bağımlı değişken olarak da hazırlanan anket sorularına verilen yanıtlardan elde edilen puanlar kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin görüşleri bölümünde; yöneticilerin cinsiyeti, yaşı, kıdemi, okul yönetimi konusunda hizmet içi eğitim alıp almaması bağımsız değişken olarak, anket puanları ise bağımlı değişken olarak alınmıştır. Araştırmanın örneklem grubu Ümraniye, Üsküdar ve Kadıköy ilçelerinde öğretmenlik yapan 190 sınıf öğretmeni, 60 fen bilgisi öğretmeni, 54 biyoloji öğretmeni ve 99 okul yöneticisinden oluşan toplam 403 kişidir. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak geliştirdiğimiz anket kullanılmıştır. Anket soruları hazırlanmadan önce ön sorular hazırlanmış ve 43 öğretmen, 10 okul yöneticisi ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sonuçları değerlendirilip öğretmenler için 62 soru, yöneticiler için 28 sorudan oluşan öğretmen ve yönetici anketleri hazırlanmıştır. Bu anketler öğretmenlerin cinsel eğitime yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve okul yöneticilerinin görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar aşağıda lenmiştir; 1. Öğretmenlerin cinsel eğitim ile ilgili görüşleri; cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk, branş, kıdem, sınıf mevcudu, sağlık ve cinsel sağlıkla ilgili hizmet içi eğitim alıp almama durumundan etkilenmektedir. 2. Öğretmenler, cinsel eğitime olumlu yaklaşmakta, çocuklarla cinsel eğitim hakkında konuşmaktadır (%65,5). 3. Öğretmenler cinsel eğitime üç yaşından itibaren başlanması gerektiğini düşünmektedir (%81,2). 4. Öğretmenler cinsel eğitimi sağlık bilgisi eğitimi içinde değerlendirmektedir (%81,2) 5. Öğretmenler okulda cinsel konuların konuşulmasını velilerin olumsuz değerlendirebileceğini düşünmektedir (%50,3). 6. Öğretmenler gerek mesleki eğitimlerinde gerekse sonradan cinsellikle ilgili konularda eğitim almayı istemektedir (%63,7). 7. Öğretmenler cinsel eğitimle ilgili yöntem bilgisi almayı istemektedir (%84,2). 8. Yöneticiler (%89,1) ve öğretmenler (%69,1) cinsel eğitim programının toplumsal değerleri dikkate alması gerektiğini düşünmektedir. 9. Yöneticiler cinsel eğitime olumlu bakmaktadır (%99,0). 10. Yöneticilerin cinsel eğitim hakkında görüşleri cinsiyet, yaş ve kıdemlerinden etkilenmmektedir. 11. Yöneticiler (%95,0) cinsel eğitim ile ilgili öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyacını bildirmektedir. Anahtar Sözcükler: Cinsel eğitim; Öğretmenlerin hizmet içi eğitimi; Eğitim yönetimi SUMMARY Sex education; with its biological, social, medical and psychological aspects, aims to equip young people with appropriate knowledge towards a responsible life and to give assistance regarding the comprehension of emotional and psychological changes that they experience. In this study; school administrators were asked about their opinions on sex education and teachers were asked about sex education and on their needs of in service education. In the part of the study regarding teachers' opinions and needs of in service education; demographic data such as; sex, age, marital status, state of being a parent, branch, seniority, number of students, status of having in service education regarding health and sex education, were used as independent variables whereas scores obtained from answers given to the questionnaires were held as dependent variables. In the part dealing with the opinions of school administrators; sex, age, seniority, status of having in service education on school management were used as independent variables while questionnaires' scores were used as dependent variables. Biology, science and classroom teachers of public schools of İstanbul constituted the teacher universe of the study, whereas administrator universe of the study were composed of the administrators of the primary schools and secondary education. 190 classroom teachers, 60 science teachers, 54 biology teachers and 99 administrators, a total of 403 teachers and school administrators working in Ümraniye, Üsküdar and Kadıköy districts, formed the sample of the study. The questionnaires that we have prepared were used as the mean of data collection. Before we have decided on the questions, pre-questions were directed towards 43 teachers and 10 administrators. After the evaluation of the pre-questions, a questionnaire of 62 questions and a questionnaire of 28 questions were prepared for teachers and administrators respectively. Results of the study were summarized as follows: 1. Teachers' opinions regarding sex education were affected by sex, age, marital status, branch, seniority, number of students, status of being a parent and status of having in service education on health and sex education. 2. Teachers approve sex education and talk about sex education to their students (65,5%). 3. Teachers believe that sex education should begin by the age of three (81,2%). 4. Teachers consider sex education in the content of health education (81,2%). 5. Teachers believe that parents might disapprove the talks regarding sexual subjects (50,3%). 6. Teachers wish to have in service education regarding their profession and subsequently sex education (63,7%). 7. Teachers also wish to be built up on methodology (84,2%). 8. The percentage of administrators and teachers supporting a sex education curricula designed according to social values are 89,1% and 69,1% respectively. 9. Administrators approve sex education (99,0%). 10. Administrators' opinions regarding sex education were affected by demographic data such as sex, age and seniority. 11. 95,0% of administrators report a big need of in service sex education for teachers. Key Words: Sex education; Teacher in service education; Educational management