Ahmet Özhan mûsikî icra üslûbu ve günümüz Türk din mûsikîsine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Musa Bala

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Özet:

Türk din mûsikîsinin önde gelen ses sanatçılarından Ahmet Özhan’ın hayatı, icra üslûbu, besteleri ve bestekârlığını konu edinen bu çalışma, dört ana bölüm ve eklerden oluşmaktadır. 1950 doğumlu olan Ahmet Özhan’a bir hazırlık teşkil ettiği düşünülen Cumhuriyet’in erken dönem müzik politikaları, birinci bölümde ele alınmıştır. Özhan’ın hayatı, eğitim gördüğü müzik kurumları, hocaları ve müzik donanımını etkileyen çeşitli kişi ve kurumlara ikinci bölümde yer verilmiştir. Ahmet Özhan’ın icra üslubunun oluşumunda ciddi bir etkisi olduğu düşünülen; tekke müziği ve icrası, Alaeddin Yavaşça ve Bekir Sıdkı Sezgin’in icra üslubu ile Ahmet Özhan icra üslubu üçüncü bölümde detaylandırılmıştır. Ahmet Özhan’ın kaset ve albüm çalışmaları, besteleri, ilk çalışmaları ve son dönem çalışmaları arasındaki yorum ve icra farklılıklarının analiz edildiği Ahmet Özhan’ın icracılığının dönemsel karşılaştırması dördüncü bölümde ele alınmıştır. Sonuç bölümünde ise genel bir değerlendirme yapılarak Ahmet Özhan’ın icra üslubu günümüz Türk din mûsikîsine etkileri değerlendirilmiştir. Ekler bölümünde Ahmet Özhan’ın bestelerinin notaları ve onun dönemsel karşılaştırmasında bahsedilen notalar paylaşılmıştır. -------------------- This study, which bears the aim of covering the life, compositions and performance of Ahmet Ozhan, who is one of the most prominent singers of Turkish religious music consists of four chapters and appendices. The early policies about music in Turkey's early republican period, which is assumed to have a background effect on mid-twentieth-century-born Ozhan, are discussed in the first chapter. The life of Ahmet Ozhan, the musical institutions he attended and his teachers, along with various people and institutions that have affected his musical background are examined in the second chapter of the study. Islamic Sufi music and its performing manners, which is considered to have a vital impact on the making of Ahmet Ozhan's musical performance style and musical performances of Alaeddin Yavasca and Bekir Sitki Sezgin were elaborated in the third chapter. The periodical comparison of Ahmet Ozhan's performances is analyzed in the fourth chapter, where performing differences between Ozhan's cassette and album works, compositions, early works and recent works are analyzed.